Wednesday, June 20, 2007

Hur mänskliga får politiker vara och på vilket sätt?

Upprördheten kring Sven Otto Littorins tvivelaktiga examen fortsätter att skapa rubriker, blogginläggen är många och folk är upprörda. Men vad är det vi är upprörda över och varför får inte politiker vara lika mänskliga som vi andra, varför dömer vi när vi kanske inte är bättre själva?

Jag tror det i mycket bygger på att när vi röstar på någon så gör vi de i tron att de ÄR bättre än oss, det är därför vi väljer dem. Annars hade vi kunnat rösta på oss själva. Nej vi vill ha någon som är som vi fast bättre, de får ha fel och brister men inte vilka fel och brister som helst. Mona kom tillbaka, Gudrun kom tillbaka men inte förns de fått stå i skamvrån, burit hundhuvudet och därmed på ett symbolikst plan sonat sina brott och sedan återfått sin trovärdighet.

Vi väljer kompetens oavsett om det är riksdagsval eller fondval. Jag väljer inte en personlig bankman som vet lika mycket som jag utan en som vet mer än mig och som jag därmed tillskriver en viss trovärdighet. Hon kan ha massor av fel och brister utan att det gör något så länge det inte påverkar den uppgift som jag har gett henne.
Den uppgift som Sven Otto har fått dels från folket dels från Fredde är att vara arbetsmarknadsminister, för att han ska kunna vara trovärdig i sin relation till arbetsmarknaden måste han ha en viss förståelse för arbetsmarknadens behov. Ett behov är utbildad personal, där en examen lovar en viss kompetens. Eftersom han inte själv respekterar det genom att ge sin examen dess korrekta benämning har han förlorat sin trovärdighet. Jag kan tänka mig att han ännu kan rädda situationen genom att ta bort titeln och offentliggöra sin uppsats så att den kan granskas för att undersöka om den håller den kvalitet man kan kräva av ett arbete på den nivå som han angett. Men han får nog släpa runt på hundhuvudet ett tag och vissa riktig ånger om han ska komma undan helt.

Jag kan inte låta bli att hoppas att han ska tvingas undan av skandalen.

läs mer i SvD och i SvD

Andra bloggar om: , , , , , , , ,
http://intressant.se/intressant
Blogarama

No comments: