Sunday, June 17, 2007

Att leva i nuet och inte i framtiden..

..kan inte sägas vara en av mänsklighetens talanger. Titta bara på folket i Tulsa USA som för 50år sedan gjöt in en bil och en massa prylar i en tidskapsel för att öppna den nu.

Varför är vi så besatta av framtiden, eller dåtiden för den delen. Om vi inte funderar på framtiden så klär vi oss i historiska kläder och leker dåtid. Men när är vi bara i nuet?

Jag är själv ingen talang på området. Jag oroar mig mycket för framtiden men mer typ morgondagen, om jag kommer kunna betala mina räkningar i augusti, om jorden kommer att finnas kvar framöver..

Och naturligtvis måste vi bry oss om framtiden, miljön t.ex. kräver att vi tänker framåt. Men samtidigt så skjuter vi alltid upp alla dessa grejer till framtiden som kanske aldrig blev av. Istället för att bli körd och älskad blev den begravda bilen en hög med rost. Om man skulle överföra den tanken till oss, om jag väntar med att leva nu så kommer jag om 50år vara en gammal hög med rynkor, onda kroppsdelar och tillräckligt många "tänk om" för att gräma mig resten av mitt liv och lite till.

Jag vill vara duktig på att ta vara på stunderna, som igår när jag och Veronica bara satt i gräset och fanns och det var sådär underbart att existera. Eller som på Operan när jag kramade farmors hand och vi log mot varandra sådär äkta och varmt. Dom stunderna vill jag ha fler av och jag vill inte rusa förbi dem eller stressa igenom dem. Jag vill bara vara lite då och då.

Frågan är bara hur man gör.

Läs om tidskapseln i DN

Andra bloggar om: , , , , , , , ,
http://intressant.se/intressant
Blogarama

No comments: