Friday, June 22, 2007

Att ta sig hem i trygghet

Natten spenderades i spärren. När jag gick hem vid 4a tiden så stannade en taxi och erbjöd mig en lift. Jag avböjde bestämmt. Han upprepade sitt erbjudande vilket enbart stärkte mig i min föresats att neka. Tack och lov körde han iväg.

Jag har alltid undrat över vad det är med att åka taxi som får kvinnor att känna sig trygga. Jag har killkompisar som brukar erbjuda sig att betala en taxi när de inser att jag tänker ta nattbussen hem. Avsikten är inte att jag ska komma hem fortare utan tryggare. Deras omtänksamhet är rörande men deras slutsats är fel. Det finns få platser som får mig att känna mig mer otrygg mitt i natten. Jag åker gärna taxi i sällskap med aldrig ensam.
Risken för att bli våldtagen eller ofredad av en taxiförare när man är ensam, utelämnad och alkoholpåverkad känns betydligt mer överhängande än riskerna förknippade med att åka buss tillsammans med andra människor. Där finns det vittnen, bussen kommer inte svänga in på en tom parkering och låsa in mig, en tidtabell måste följas.

Jag har blivit ofredad i taxi en gång, det var tillräckligt för att skrämma mig till försiktigthet i all framtid. Jag var påväg hem från en utlandsresa och tog en taxi från centralen mitt i natten. Det var en vardag och mycket lugnt. Killen börjar småprata men kommer snart in på mitt civilstånd, om jag bor ensam mm. Det blir obehagligt. Han lägger sin hand på mitt ben (jag sätter mig aldrig i framsättet igen) och jag tar bort den. Han erbjuder sig att följa med mig upp. Han säger rakt ut att han skulle vilja komma upp för att ha sex. Detta trots att jag sagt nej hela tiden och varit karikatyr tydlig med att jag verkligen inte är intresserad. Jag betalade, han hjälpte mig med väskorna i trappen och det kändes som att han skulle tvinga sig upp, så jag sa att jag tappat något i bilen och när han gick tillbaka för att hämta det smällde jag ingen portdörren så att han inte kunde komma in. Men jag kände mig otrygg i flera veckor eftersom han visste var jag bodde. Numera när jag väl åker taxi ber jag dem släppa mig vid fel port och går sedan genom källaren.

Det finns få saker som jag tycker är mer obehagliga än att åka taxi..

Andra bloggar om: , , , , , , , , , ,

http://intressant.se/intressant
Blogarama

1 comment:

Anonymous said...

Jag känner det samma!
I bussen finns det alltid vittnen och folk man kan vända sig till. Mycket tryggare än en enskild bil med någon ensam kille i (jag har erfarenhet av bara manliga nattchaufförer). Miljövänligare är det också med kollektivtrafik, dessutom!