Tuesday, June 19, 2007

Att blogga eller inte blogga, för pengar

Idag deklarerar Metro att de startar en bloggtjänst där man får betalt för varje sidvisning. 700personer har redan anslutit sig, allt för att bli bloggrika. Men hur många läsare ska man ha för att få ordentligt med pengar med detta system. Enligt bloggtoppen har jag haft 6 670 sidladdningar sen jag registrerade mig där. Det blir ca 200kr. Inget man kan leva på och absolut inget som gör att jag skulle låta min blogg omgärdas av reklam. Jag orkar sällan läsa bloggar med förmycket reklam, detta delvis beroende på hur den är placerad men jag upplever helt enkelt att det stör läsupplevelsen.

Jag undrar om de 700personerna som registrerat sig tror att de ska bli rika på att blogga. Jag bloggar ändå en eller flera gånger per dag, jag pingar men jag skulle inte ens få ihop 200kr i veckan!?! Om man skulle slå ut det som timlön så är det bara fånigt, om det var ett vanligt jobb skulle folk strejka för min skull.

Nej, jag blir nog kvar här, utan reklam. Jag skulle möjligen kunna göra reklam för saker jag gillar, typ Bang, normal förlag eller genusinstitutionen på SU, även om jag redan nu puschar för dem och kommer att fortsätta med det om jag kan även utan ersättning. Mitt engagemang handlar inte om pengar utan om att påverka, förändra och skapa tänkande utanför ramarna.

läs själv i Metro

Andra bloggar om: , , , , , , , ,

http://intressant.se/intressant
Blogarama

No comments: