Monday, June 18, 2007

kan tidigare skolstart vara bra?

M och C ställer sig nu bakom en 10årig grundskola som startar redan året då barnen fyller 6år. Argumententen för är många men samtidigt så undrar jag hur man tänker sig det hela. Vi lever i en tid där barn blir utbrända pga sina föräldrars höga stressnivåer. Jag vill inte att vi sätter ytterligare press på barnen om de redan håller på att gå åt av ansträngning.
Lärarnas riksförbund säger:
"Vi tror att det gynnar alla att gå i skolan några timmar om dagen, under ledning av välutbildade lärare, som lär barnen läsa, skriva och räkna"
Och kanske har de rätt, men det vänder sig i mig på något sätt. Så jag vill ha lite restriktioner. Jag tycker inte att barn som inte är mogna ska behöva börja skolan när de är 6år. Jag tycker att de ska vara helt befriade från hemläxor och att de ska få ta del av de ämnen som nästan helt tagits bort i skolan, ex drama, bild, dans, musik, rytmik mm. Stoppa inte in dem i pluggfabriken.

jag behöver tänka lite på det här, vet faktiskt inte vad jag tycker... Det hänger ju så mycket på vad de ska göra där... Lite läskigt när man känner att Kd har den vettigaste inställningen.

läs om det i SvD, DN

Andra bloggar om: , , ,
http://intressant.se/intressant
Blogarama

7 comments:

Anders said...

Ja, själv vill jag ogärna blogga i frågan, eftersom jag inte vill ge kd någon form av cred nu när de äntligen kanske är på väg att försvinna- Och i sakfrågan håller jag med dig.

tiarafeministen said...

Nej cred till kd känns alltid lika skumt.. Men samtidigt så är det emot.. Skulle gärna se att de åkte ut! Det är dags nu!

Anonymous said...

det är för tidigt att börja med skolan då. barn måste få vara barn!
det som måste göras är att den grundskola vi har nu måste bli bättre, mindre klasser, högre lärartäthet och bättre kvalitet. Mer tid till varje elev helt enkelt. Ha en bra dag!

tiarafeministen said...

Men måste skolgång vara att inte vara barn? Om man tänker sig att skolgång vid 6års ålder mest innebär att de får bättre utbildad personal med annan pedagogik? Om det inte innebär läxor och prov utan lek och lär?

Som sagt så känns det som att allt hänger på innehållet.

Men oavsett tiden på skolstarten så har du helt rätt Maria, mindre klasser, högre lärartäthet, bättre kvalitet och om jag får lägga till fler kultur och estet ämnen ex bild och form, drama, musik mm.

meta said...

Jag tror absolut att det kan vara bra med skolstart vid 6 år - för en del barn. Men inte för alla.

Har aldrig fattat varför de inte går läsårsvis utan årsvis när de gör klasserna. Alltså, att de tar alla barn födda ett visst år och låter dem börja skolan på hösten i stället för att antingen:
1. Sätta alla barn födda från 1/7 år 1 till och med 30/6 år 2 i samma klass som börjar på hösten
2. Låta läsåret börja i januari och fortsätta med årskullarna som nu
3. Låta barnen börja skolan antingen i augusti eller i januari och verkligen, verkligen göra skolan individ baserad.

Anonymous said...

Det känns lite som att beröva barn ett års av deras barndom.

tiarafeministen said...

Caroline: jo jag får den känslan också men sen tänker jag att det beror helt på vad de ska göra under detta år, det kanske blir en av topparna i deras barndom. Och barndomen tar ju inte slut när man börjar skolan eller gör den? Om barnen är redo och vill gå i skolan varför hålla dem hemma. Jag mins att vi lekte skola när jag var liten, både innan jag ens började men även på loven mm. Kanske gillade jag helt enkelt skolan?

Meta: Håller med!