Thursday, June 14, 2007

Svenskarna köper mycket fonder, lustigt sammanträffande...

..jag var nämligen på banken igår och träffade min personliga bankkvinna för att titta över mitt fondsparande. Och vi flyttade över mina räntefonder till Lux Protect 90 som tydligen ska vara Swedbanks näst mest köpta fond. I denna fond får man alltid tillbaka 90% av det man investerat vilket känns tryggt. Min gamla räntefond hade samma riskklass men inte denna garanti, utöver det så hade den gått upp mindre än Lux Protect 90 så det var inget svårt val. Utöver det sparar jag i etiska aktiefonder samt har två vanliga hederliga e-sparkonton.

Jag tog tag i det här med mina pengar för bara något år sedan, innan dess så försökte jag ignorera bort hela börsens existens, jag har inte ens gjort mitt ppm-val. Men det ska ändras nu, fick nämligen veta att sjunde ap fonden som förvaltar mina pengar verkligen inte är etiska och att det ska finnas möjlighet att istället investera i miljö och etik-aktie och räntefonder. Så efter sommaren ska jag tillbaka till banken för att undersöka hur det blir på min ålderdom. Och framförallt säkerställa att min framtid inte tryggas på bekostnad av människor och miljö!

Jag känner mig alltid så vuxen och ansvarsfull när jag träffar banken och pratar om mina pengar, mogen helt enkelt.

Läs om det själv

Andra bloggar om: , , , , , , , , ,
http://intressant.se/intressant
Blogarama

No comments: