Saturday, June 23, 2007

sexistisk reklam inte lika kränkande för män?

Läser i DN att reklam som framställer män som objekt inte anses lika allvarligt som när den diskriminerar kvinnor. Detta bygger på en förståelse av att samhället inte är jämställt. Läs mer här. Jag kan bli glad när jag ser att det finns en analys men saknar vissa tankar.

När vi tänker på diskriminering så tänker vi ofta på hur kvinnorna framställs, det är ju de som är förtryckta alltså är det de som drabbas är logiken. Men är inte männen och mansrollen ett lika stort problem för framtida jämställdheten? När en man framställs som någon vars främsta mål i livet är att få omkull snygga brudar som kan riva sönder hans kalsonger så är även det en begränsning i könsrollen. Jobbigt att vara killen som föredrar sina kalsonger hela och som har andra mål i livet kanske?

Jag ser en logik i att främst synliggöra förtrycket av kvinnor då de är väldigt tydligt drabbade och systemet vi lever i gynnar män. Men jag tror också att vi måste visa på medaljens baksida, mansrollen. Mansrollen måste vara den trångast lilla tvångströja man kan klämma in sig i. Jag tror att det skulle gynna kampen för uppluckrade könsroller om män såg allt de avsagt sig för att få den makt de har. Är det verkligen värt det?

Andra bloggar om: , , , , , , ,

http://intressant.se/intressant
Blogarama

No comments: