Sunday, June 17, 2007

Oskyddat sex och dess konsekventser

Jag läser att antalet människor som smittas av HIV ökar kraftigt, andra könssjukdomar ökar även de och nu ökar kritiken mot den bristande information som man ger främst till unga.

Man talar om informationskampanjer men jag tycker att vi glömmer en viktig faktor: sexualupplysningen i skolan. Jag vet inte om ni mins men i mitt fall så handlade allt om fortplantning, lite biologi helt enkelt. Kondom räknades upp som en av sakerna som kan skydda mot graviditet och som lite lämpligt "även skyddar mot könssjukdomar". Men eftersom allt fokus låg på graviditet så tror jag inte att vi tänkte så mycket på det där med sjukdomar, vi visste nog inte ens om dem alla. Vi fokuserade på det som läraren talat mest om: fortplantning. Och jag tror att det påverkar, när man äter p-piller eller dagen efter piller, har en p-spruta, spriral eller vad man nu använder så tänker man att man är säker.

Jag skulle gärna se att sexualundervisningen hade flera fokus, sjukdomsprevension är en, njutning är en annan. Jag fick veta att kvinnor hade en "knapp" som hette klitoris som man kunde ta på för att få njutning. Men inte så mycket mer. Inget om att man inte bara trycker, att man inte ska känna sig konstig om man inte får vaginala orgasmer, att det finns olika sorters sex, att man kan ha sex med sig själv.. Inget av detta fick vi veta. Jag fick mina sextips från Frida och Solo, de handlade mest om "hur du tänder din pojkvän" eller "tio nya ställningar du inte visste fanns" alternativt så handlade det om dildos, total penetrationsfixering... Ganska lite om njutning. Ingen sa ngt om vestibulit eller hur man råkar ut för det. Ingen pratade om att sätta gränser, säga nej/ta ett nej. Det handlade som sagt mest om att inte bli på smällen.

Läs om det i SvD och mer om det här
Läs om RFSUs kampanj för säkrare sex

Andra bloggar om: , , , , , , , , ,

http://intressant.se/intressant
Blogarama


6 comments:

Anonymous said...

Det är INTE unga i Sverige som smittas mest( De unga som är få smittas utomlands) det är RFSL;s egen skruvade tolkning av detta , antagligen för att fåpengar,men den är fel.
Läs rapporten här: http://www.smittskyddsinstitutet.se/statistik/hivinfektion/

tiarafeministen said...

Jag antar att du menar RFSU?

Tack för länken, intressant som du sa att det är fler äldre än unga som drabbats. Man tycker att RFSU som riktar sig till alla åldersgrupper borde ge korrekt information. Men jag tror att de menar att unga har osäkrare sex, som jag förstår det är det framför allt klamydia som ökat bland unga och att detta bedöms som ett riskbeteende som man därför vill stävja innan unga får HIV...

Anonymous said...

Det är skumt att sexualundervisning bara är obligatoriskt (är det ens det btw?) i högstadiet eller när det var... Jag hade det bara en gång och det var i mellanstadiet. Jag hade ingen aning om vad sex var då än mindre hade jag en uppfattning om att livet kunde vara en bitch och ge en dödliga sjukdomar genom att man gjorde något redigt roligt. Roligt = bra trodde man väl då.

Jag och alla dom jag känner började inte knulla runt på allvar förrän vi var i gymnasiet och vid det laget så kan jag lova att ingen av oss hade någon sexualundervisning färskt i minnet. In fact, dom enda som hade det på tankarna var nog dom som förblev oskulder lååångt efter gymnasiet.

Tack vare ren tur så har HIV inte spridit sig till "min" grupp människor ännu, dvs drogfria ungdommar som bara gillar att knulla runt med andra drogfria ungdommar. Men jag undrar hur länge man kan hoppas på att den turen håller i sig :S

Det är dags för mig att dra mitt strå till stacken och börja använda kondom allt oftare...

Anonymous said...

Detta är 99% "importerade" hiv-fall. Grattis

tiarafeministen said...

Jag hade sexualundervisning på mellanstadiet och på högstadiet men det handlade som sagt mest om fortplantning.

Jag tycker nog att du ska börja använda kondom HELA TIDEN om du och personen som har sex inte är testade och monogama. Better safe then sorry!

tiarafeministen said...

99% importerade? Syftar du på folk som smittas via sexuella kontakter i utlandet och hur räknar du då?