Tuesday, June 19, 2007

Bluffexamen?

När jag läste om Sven Otto Littorins tvivelaktiga examen så började jag fundera på hur det gick till när jag själv påbörjade min utbildning. Jag tittade på lite olika alternativ, läste på om Högskolorna, vägde för och emot. SU vann av två skäl: 1. jag bor i Stockholm, 2. det är ett gammalt universitet.

Men att som Sven Otto välja ett universitet som han inte vet något om verkar lite skumt tycker inte ni? Kollar man inte upp en utbildning innan man börjar den, försöker man inte utvärdera vad man kan tänkas få för jobb när man är klar? Funderar man inte över dess akademiska staus. Var befann sig Sven Ottos gamla studievägledare när detta skedde? Fick han aldrig information om hur man söker information?

Jag kan hålla med Kritikern Leif Pagrotsky i att det är olämpligt att använda felaktiga titlar samtidigt som vi försöker göra utbildningar och examens jämförbara så att arbetsgivare vet vad det innebär att anställa någon med en viss examen. Det är framför allt orättvist mot dem som tagit en riktig examen enligt konstens alla regler.

Jag antar att det är tur i oturen att han inte är utbildingsminister. Och för ovanlighetens skull skulle jag gärna se nuvarande utbildningsministern lova "hårdare tag" mot dessa tvivelaktiga meriter.

Du kan läsa om det här och här i DN eller här i SvD eller varför inte här i Metro

Andra bloggar om: , , , , , , ,

http://intressant.se/intressant
Blogarama

1 comment:

Anonymous said...

Jag håller med om att det minst sagt är märkligt att inte kolla upp sitt universitet.