Thursday, May 17, 2007

Religion på radio

När jag avlöser i Globens spärr och står och kontrollräknar min kassa inser jag att radion som står på sänder en kristen gudstjänst. Kanske inte helt oväntat på kristi himmelfärd men jag var inte beredd på att komma i kontakt med det.
Religion är något man oftast inte kommer i kontakt med om man inte själv är troende eller uppsöker det av tillfällig eller mer permanent anledning.
Jag spenderade en hel del tid i kyrkan under min konfirmation, men det var en intensivkonfirmation över sommaren så över tid var det ganska lite religion. Min familj är lite mer gröna vågen / new age, där är tro mer en slags ”tänk positivt” mantra kombinerat med lite karma. Farmor har visserligen broderade bibelcitat överallt och Mormor hade bilder av Jesus överallt och pendlade frukt men det var ändå inte en tro som vi förväntades ta del av, inga riter eller ritualer.
Ibland zappar man förbi lite religion på tv, gudstjänster på svt och öppna kanalen men det är ju ingenting man stannar upp och tittar på.

Fast häromdagen så gick jag faktiskt in i en kyrka, jag gillar kyrkor när de är tomma, det är så svalt och lugnt och fridfullt. Ingen präst som mässar bara tystnad. I dagens samhälle är tystnad en bristvara, inte ens i sitt eget hem är det helt tyst, elementen susar, grannarna spelar musik, folk på gatan, människor som pratat. Men i kyrkan är tystnaden nästan kompakt men ändå inte tryckande. Man kan höra sig själv tänka, eller bara låta bli att tänka. Jag brukar tända ljus, ett för mormor och ett för morfar, ingen tar illa upp om man sitter i en kyrka mitt i veckan och saknar så att det gör ont, där är allt ok.

Kanske är det därför jag inte har gått ur Svenska kyrkan fast min tro är svagare än svag och knappast renlärig utan en salig blandning av new age, ateism och världsreligionerna. Jag vill ha kvar kyrkorna som ett allmänt rum, en plats som är öppen för folk att bara kliva in i och sitta en stund och tänka på ingenting. Prästerna klarar jag mig utan.

Jag bytte snabbt kanal till P3, efter 5 minuters gudstjänst var min kvot av svavelosande bibelcitat fylld. Jag orkar inte med moralkakor oavsett om de bakades av Gud eller Anna Skipper.

Andra bloggar om: , ,
http://intressant.se/intressant



5 comments:

kyrksyster said...

Oj... redan efter fem minuter hade de lyckats läsa upp en lång rad svavelosande bibelcitat...

Det måste varit något väldigt speciellt. Hos oss är nätt och jämt första psalmen avklarad efter fem minuter...

Trist om det sänds ut en massa moralism. I regel så är det ändå ganska ovanligt idag, det är nog mer av upprättelse och tröst än av krav och domar i det som sägs...

tiarafeministen said...

Jag kanske bara hade otur då?

kyrksyster said...

Ja... det får man verkligen hoppas...

Anonymous said...

Du och hela vårt samhälle är religiöst..troende. Icke-religiöst existerar inte....man har helt enkelt bara en annan tro än den kristna i sverige idag.......Tror det är mycket farligt att inte reflektera över det....då lever man endast men den religion man blivit matad med, utan att själv tagit ställning, ...det är inte så konstigt att man inte själv kallar sig religiös...det gör inte kristna heller.

tiarafeministen said...

Skillnaden är att världsreligionerna är "regiserat troende", min tro är mer av ett hopakok av saker jag tycker verkar rimligt och saker jag önskar var det. Min tro är i rörelse och jag missionerar inte eftersom jag tycker att världen i lever i rent konkret ger mer än nog med arbete. Resten har jag inte tid med särskilt ofta..