Thursday, May 17, 2007

International day against Homofobia...

... och var sitter jag, jo i spärren. Jag missar flygbladsutdelningen och början av manifestationen samt måste byta om snabbt som vinden innan jag kastar mig in till stan. Suck!

IDAHO är inte en helt känd företeelse. Igår när jag kopierade flyers så fick jag förvirrade blickar från de som stod och kopierade bredvid mig. Idag när jag berättade för mina kollegor vad jag skulle göra efter jobbet såg de flesta ut som fågelholkar, ”vad är det”? Hela dagen har varit en folkbildnings aktion i hbt frågor och svar på frågor som ”vad är homofobi egentligen?” Man får kämpa på mot okunskapen, folkbildningen behövs verkligen. Men ibland förlorar man gnistan, det blir för mycket motvind. Tur att det finns starka underbara feminister och hbt-aktivister som kan återtända en så man orkar kämpa vidare.

Jag kom fram till manifestationen mitt i Nyamko Sabunis tal, men jag kan inte påstå att det jag hörde var inspirerande, inte så mycket p.g.a. vad hon sa utan hur hon sa det. Hon talade tyst och långt från mikrofonen. Hennes röst var monoton och det kändes verkligen att hon läste innantill. Tråkigt, hon sa bra grejer men inget fastnade. Kände mig lite ledsen för hennes skull, vill ge henne en kurs i mikrofonteknik och hjälpa henne att hitta magstödet.

Mona Sahlin däremot gick rutinerat upp och höll ett engagerande tal. Märks att hon kommer från en annan politisk tradition där att hålla brandtal är en viktig del av jobbet. Men även hon behöver jobba med magstödet.

Den enda som verkligen hade magstöd att tala om var Tasso Stafilidis.

Efter manifestationen delade jag ut lite flera flyers eftersom jag missade den ursprungliga flyers-utdelningen. Det blev ändå kanske 100st kvar och det känns lite syn eftersom de ej går att återanvända, för det står 2007 på dem och på bli medlem delen står det att avgiften är 200kr och enligt antagen budget kommer nästa års medlemsavgift vara 300kr. Vi pratade om att man framöver bör göra flyers som går att återanvända. Skojade även om att sätta oss med tipex och ändra siffrorna men ärligt talat så skulle det ta på tok för lång tid.



Andra bloggar om: , , , ,
http://intressant.se/intressant

No comments: