Monday, May 07, 2007

Akut behov av samtyckeslagstiftning

Både Mikaela och Veronica har redan bloggat om våldtäckterna från stureplanskillarna, själv har jag varit så matt av ilska att jag knappt orkat tänka på saken än mindre blogga..

Men nu känner jag att någonting måste jag ju skriva. Grejen är att jag står och gapar som en fisk på land över hur man kan vara så dum. Kvinnan har blivit våldtagen men killarna frikänns ändå. Vad sänder det ut för signaler? "Du kan våldta och misshandla så länge du inte fattar/ det inte går att bevisa att du fattat att hon inte vill" ? Tack för den Stockholms tingsrätt!

Killarna är våldtäcktsmän och om de var helt säkra på att hon ville rakt igenom så heter jag per-arne. Men baserat på att de haft våldsamt sex tidigare så kunde de köra upp en fjärkontroll i analen på henne och fortfarande gå fria. Som jag har förstått det så har seriösa S/M utövare stopp-ord. Men allt detta amatör S/M sexet skapar grogrund för "jag trodde hon ville för hon ville en annan gång" snacket. Men att därför som nån kvinna i metro föreslog göra allt våldsamt sex olagligt skulle ju inte heller funka. Däremot skulle en samtyckeslagstiftning kunna göra mycket nytta i frågan.

Samtyckeslagstiftning innebär inte som det flesta tror att man plötsligt kommer att kunna fälla oskyldiga killar i parti och minut däremot innebär det att man istället för att säga att man inte fattade att hon inte ville måste berätta när man fattade att hon ville.
Frågan skulle alltså bli "när uppfattade du att du hade samtycke", dvs när visste du att hon ville, sa hon "ta mig", slet hon av sig trosorna, plockade hon fram kondom, frågade du mm mm.

En kille som jag är bekant med reagerade såhär på detta: "men hur kan man veta att man har samtycke" jag törs inte fundera över hans sexliv, med den inställningen är det bara ren bonn-tur om han inte våldtagit någon! Någonstans så måste man ju ändå vilja veta att personen man har sex men också vill ha sex, eller? Sen kanske man inte frågar men man kanske kollar om hon verkar kåt, är våt, någonting. När en tjej ligger där, som en sill, torr som sahara så kanske man kan dra slutsatsen att man behöver kolla om hon vill fortsätta innan man går vidare. Eller om hon ville först men sen säger nej, hur i hela friden kan man uppfatta att man fortfarande har samtycke? Kommunicerar ingen?

Killarna i fråga hade inte samtycke, de borde dömas för våldtäckt och vi behöver införa samtyckeslagstiftning.

Andra bloggar om: , , ,

Andra bloggar om:

http://intressant.se/intressant

senare tillägg: läs Feministiskt initiativs debattartikel

6 comments:

Anonymous said...

Jag blir arg så det gör ont i kroppen när jag hör detta. Jag hörde om domen på radio och trodde inte mina öron. Det kan bara inte vara möjligt.... och samtidigt undrar jag hur domen sett ut om det varit två invandrarkillar från Botkyrka?
Likhet inför lagen är det ena - det andra är att en våldtäkt är en våldtäkt om den drabbade har givit sitt samtycke. Så fruktansvärt att de friades - så fruktansvärt att man inte tror att det kan vara sant i Sverige 2007

Anonymous said...

GIvetvis ska det vara EN våldtäkt är en våldtäkt om den drabbade INTE givit sitt samtycke

Anonymous said...

Linnea! Har utvecklat detta resonemang mer på min blogg. Du är inne på något där, bdsm-sex om något kräver samtycke!

Anonymous said...

Intressant resonemang och en otroligt viktig fråga. Samtyckes lagstifting kan vara ett bra alternativ men frågan är om det är en lösning. Själva orsaken till att vissa män beter sig på detta sätt har nog snarare en strukturell förklaring vilket vi behöver gräva otroligt djupt för att komma åt. Dvs. en förändring av könsstrukturerna...
Dock svårt att komma åt detta i ett dokusåpa samhälle som i en ny skepnad förstärker allt vad förkastliga könsroller heter...
Mvh Johan

johansvensonblohm.blogg.se

tiarafeministen said...

Johan: Kanske en samtyckeslagstiftning inte kommer hindra våldtäckter från att begås men däremot kan de skapa möjlighet för våldtäcktsmän att bli fällda. Jag tror att det på lång sikt även skulle kunna leda till förändringar i hur vi tänker kring sex.

Robban, satir.blogg.se said...

Med samtyckeslagstiftning elimineras ju den åtalades möjlighet att ljuga, eller hur?