Sunday, February 03, 2008

Politik i USA, ett familjeföretag

Det är spännande men också lite otäckt att följa den cirkus som är primärvalen i USA och hur representanter från samma parti slåss mot varandra och inte mot sina riktiga politiska motståndare. Men i USA handlar det inte lika mycket om partiet och mer om personen.
Idag läser jag i DN att allt trappas upp inför "supertisdagen" och utöver uppbackning från kändisar mm så tycks kandidaternas familjer på ett nästan obehagligt sätt vara indragna, lite "du röstar inte bara på mig, du röstar på min familj, min livsstil osv" Hillarys make och dotter höll möten i Kalifornien medan hon var i Missouri och de andra kandidaternas familjer kör på samma stil. Är det inte lite maffia över det hela, fast mer biologifixerat?
Hur skulle det se ut i Sverige? Utöver politikerparet nr uno Filippa och Fredde så har vi inte så många par som skulle kunna stötta på det viset eller har vi?? Jag tror inte att vår politik är riktigt lika livsstilsfixerad (ännu??).

Mer om primärvalen i USA: DN, DN, DN, DN, DN, DN, DN, DN, Metro, Aftonbladet,
Läs lite mer om varje kandidat i SvD: Romney, Huckabee, McCain, Clinton, Obama.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , ,

http://intressant.se/intressant
Blogarama

1 comment:

Anonymous said...

.... ååååå, detta är verkligen spännande...