Friday, February 22, 2008

skivsamlingen som smultronställe

I slutet av april kommer jag att evakueras från min lägenhet i ca 2 månader pga stambyte. Under tiden har jag valt att inte ta en evakueringslägenhet utan bo hemma hos finaste flickvännen.
Men finastes lägenhet är pytteliten. Jag bor i en 2a hon bor i en 1a. Min värd kommer att magasinera allt som jag inte kan ta med mig, så just nu håller jag på att mentalt och praktiskt sortera in mitt liv i kategorierna: måste ha, vill ha, behöver inte ha. Vill ha är den största högen...

Jag kände starkt att min skivsamling var någor jag måste ha. Fast det går ju bara inte, den tar för mycket plats. Så istället så tar jag mig an evighetsarbetet att rippa över alla mina skivor till datorn.
Fördelen med detta är att jag har återupptäckt en hel del musik, fått perspektiv på gamla favoritlåtar och genusanalyserat en hel massa texter.

Nu tänker jag mig att ni ska få ta del av all denna härlighet i en inläggsserie om min skivsamling. Ska i så stor utsträckning som möjligt försöka hitta YouTube klipp mm så ni själva kan höra och se om ni tycker som jag.

Återupptäckt nr 1: Barbie Girl med Pineforest Crunch.
Låten är alltså en cover på Aqua hiten men låter helt annourlunda. Det är otroligt hur mycket tonart, tempo och sångstil och röst påverkar. I denna version så ser man smärtan i att vara barbien medan man i Aqua versionen verkar se det som ett toppen liv.
ex:
you can touch you can play
you can do annything you please
and I can act just like a star
I can beg forever on my knees

När man tänker sig att det rör sig om en docka i plast så verkar det kanske inte så konstigt. Men om man tänker sig barbien som en metafor för en kvinna som inte har kontroll över sitt eget liv, som gör som hon förväntas göra. Som låter sig kläs, kläs av och gör det som förväntas av henne så blir det hela fruktansvärt sorgligt. Och om man funderar på hur vi fostras in i våra könsroller så kan man se en koppling mellan våra lekar med våra dockor och de könsroller vi fostras in i.

För det finns ju flera tolkningsmöjligheter. Aqua versionen ger associationer till plast, leksaker och glädje, Pineforst crunch versionen får mig att tänka på alla kvinnor som sitter fast i könsroller, som inte kommer loss, som inte ser en väg ut utan tänker att det nog är såhär som livet ska se ut.

Kanske tolkar ni det på ett annat sätt?

Finns såklart ingen video på denna låt, den är ett b-spår på Collegeradio listeners singeln.
Men Cup Noodle Song kan ni se, det var faktiskt den låten som fick mig att börja lyssna på dem till att börja med.



Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , ,

http://intressant.se/intressant
Blogarama

1 comment:

Dennis Alexis Hellström said...

Kikar förbi. :)