Wednesday, October 22, 2008

Ålderskriser?

Jag tillhör skaran som anser att lite identitetskris är bra för den långsiktiga personliga utvecklingen. Utan krisen skulle vi aldrig se på oss själva och fundera över om vi är de vi vill vara. Ifrågasättande och frågeställande är nödvändigt för att få svar.
Därför blir jag så irriterad på den panik som finns kring sk. ålderskriser. Jaha, 25åringar får en kris? So What? Anledningen till att vi får dessa kriser är ju för att vi står inför orimliga krav och att livet är så fullt av val att rädslan för att välja fel blir förlamande. Det kan såklart hända när som helst. Jag känner folk som sitter och har en identitetskris och försöker få det till att det bara kom från klar himmel, "oh nej, en ålderskris". Kriser är inte som bilolyckor. Kriser hamnar man i för att man inte tar itu med problemen tillräckligt ofta, det blir som en balongs som sprängs tillslut. Jag skulle säga att det mest hälsosamma är två mindre identitetskriser per år.

Om vi verkligen vill skona folk från ålderskriser så kan vi ju börja med att inte ha så mycket fördomar om vad man ska göra och ha gjort när man når en viss ålder. Utan förväntningar så försvinner mycket av pressen. Sen kan man ju vara tydligare med att väldigt få val är oåterkalleliga. Du kan flytta, byta jobb, skiljas, gifta om dig, aldrig gifta dig osv. Du kan byta jobb 2ggr om året om du vill. OCH du måste inte göra något av det om du inte vill!

Jag kan själv bli stum och lam inför alla mina möjligheter, alla val jag kan göra. Ibland så pass att jag kanske väljer att inte göra nya val utan fortsätta med det jag gör. Men det är ingen ålderskris.

I aftonblandet läser jag om en av alla de personer som känt pressen så hårt att hon gått in i väggen. Det är såklart en lite för stor kris. Men krisen måste ju minimeras genom att vi/omgivningen minimerar våra krav och förväntningar.

Man talar ju om dessa fina föräldrar som säger till sina barn att de kan göra vad de vill, bli vad de vill, lyckas med allt osv. Snacka om att bädda för en ålderskris?

Läs även andra bloggares åsikter om ,

http://intressant.se/intressant
Blogarama


No comments: