Friday, August 17, 2007

Varning för moraltanter

Läs och rasa i dagens metro, Marie-Louise Ekholm är moderat Landstings- och kommunpolitiker i Nässjö, och hon tycker att ungas "kärlekslösa" kompisknullande är ett problem. Det är alltså sexvanorna som måste ändras och då inte i termer att att lära unga att använda mer skydd utan att minska deras sexuella möten. Hon kallar det för "ohjedat kompisknullande till höger och vänster".

Sen kommer det västa, citat: " Jag vill inte moralisera, men jag tycker synd om flickor och pojkar som lever så här. Våra kroppar är inte gjorda för det."

Va? Är våra kroppar inte gjorda för att knulla? Eller för att njuta av sex? Märker kroppen skillnad på om jag har säkert sex med samma person 3 ggr i veckan eller om jag har säkert sex med 3 olika personer samma vecka?? Vad är skillnaden? För inte menar hon att vi mår dåligt av att ha mycket sex i huvudtaget???

Självklart är det ett problem att man inte använder preventivmedel som även skyddar mot könssjukdomar men vad har det med kompisknullandet att göra?
Jag är själv av åsikten att det är sunt och vittnar om god självkännedom när man kan se skillnad på förälskelse och kättja och sedan göra ett val. Man kan följa sin kåthet utan att känna pressen att man nu måste gå och utveckla en massa känslor för den personen. Eller för den delen att man kan ha fantastiskt kärleksfulla relationer där det inte förekommer sex. Inte för att jag tycker illa om att kombinera kärlek och kättja men man måste inte.

Och vaddå "jag vill inte moralisera", det säger folk alltid precis innan de fäller ett stort moraliskt fördömande. Som om man då kan säga vad som helst eftersom man ursäktat sig i förväg. Lite "jag tror verkligen inte på att döda, MEN nu skjuter jag dig", det finns ingen logisk konsekvens i att säga att man inte ska göra en grej och sedan omedelbart göra det. Om du får frågan "tycker du att det är förkastligt att..." och du verkligen inte vill moraliser svarar du "jag vill inte moralisera" och sen är du tyst. Annars moraliserar du och då kan du lika gärna vara ärlig med det!!

Suck!

Rekomenderar Marie-Louise att snegla på Stockholms läns landstings kampanj mot klamydia som är helt fri från moraliska pekpinnar och sexfientligehet. Mitt inlägg om denna kampanj kan ni läsa här.

läs även aftonbladet, sr, expressen, gt.
eller varför inte läsa själva motionen.

Andra bloggar om: , , , , , , ,

http://intressant.se/intressant
Blogarama



No comments: