Wednesday, August 01, 2007

Pride, party eller politik?

Det är en rimlig fråga. Pride har ett politiskt ursprung, de olika åren har olika teman för att belysa olika former av hbtq politik mm. Men samtidigt så känns det som att de flesta besökare mest tänker på att lyssna på musik, festa och såklart: ragga. Och det kan man ju förstå, särskillt om man bor i en mindre stad med begränsat utbud är pride som ett smörgåsbord för svältande.

Parken kryllar ändå av partier och organisationer som propagerar sin hbt-politik och i vissa fall helt skamlöst försöker inbilla en att deras moderparti i sin helhet inte bara stödjer alla deras frågor utan också prioriterar dem.. Läskigast var nog kyrkan som delar ut armband med texten "älska din nästa" mot att man fyller i ett skumt test med bibelfrågor och trots att man har en massa fel så får man priset ändå...

Så hur mycket är pride party och hur mycket är politik? Pride house får såklart representera politik delen, här tas politiska problem upp, samhället och dess normer problematiseras, saker stöts och blöts och det hela prägas en en vilja att upplysa, folkbilda och samtala. Parken blir då såklart dess motpol: party party hela tiden. Ljudnivån är gräslig, glömde såklart öronproppar så jag är lite lagom lomhörd. Det går ju inte att prata.

Titta in i LO tältet och morsade på Sekoiterna, men inte heller här pratade vi politik, inget initiativ togs av dem som arbetade där, de gav oss mest pryar, jag fick pennor och godis samt en keps som det står SEKO på, lite lustigt med tanke på att det tog mig två år att få min fackliga ryggsäck via min sektion... Kanske är det för att vi ger bort alla grejer på festivaler och annat lajbans?

Jag antar att det hela hänger på hur man är som person, för mig är politiken viktigare än partyt, jag bor i Stockholm och har ganska goda möjligheter till partys. Men hur ofta finns det så många människor som delar intresse för vissa politiska frågor på samma ställe? Det är ju inte som att man skulle kunna få ihop lika många ensamstående mammor på samma ställe , även om de skulle vara bra. Kanske skulle alla grupper behöva ses såhär lite då och då för att inse att även om de blockpolitiskt är oliksinnade så kan de i sakfrågor ha mycket att vinna på att kämpa tillsammans!

Andra bloggar om: , , , , , , , , , , ,

http://intressant.se/intressant
Blogarama

No comments: