Thursday, August 02, 2007

Pride torsdag

När jag vaknade i morse så var min kropp som gjuten i bly. Jag snoozade i 2timmar...
Sen började centrala beredskapen pipa och jag var tvungen att ägna resten av morgonen att ringa vikarier. Behöver jag säga att inget blev sytt...


Lyckades ta mig in till Pride house i tid för "this femme fucks back", det var intressant att se de olika klippen.
Detta med Femmes förvirrar mig lite. Konseptet är enkelt, överdriven eller på något sätt disonant femininitet som antipatriarkal strategi. Problemet är såklart att det inte nödvändigtvis syns. Problemet (som äve diskuterades på seminariet) är hur det kan vara subversivt om folk inte ser att femininteten är spelad, eller påklistad/avtagbar.


Jag tror att många placerar mig i facket femme, jag är överdirvet feminin i mina små nummer med tiara och allt. Men jag ser mig inte som feminin. Skumt? Kanske. Men det är min sak att definiera mig och jag upplever kategorin femme som lite för trång för mig. För lika mycket som jag tycker om att klä mig som en prinsessa så tycker jag om att ta på mig mina små kostymer och göra jobbsaker och känna mig matcho.. Men det är mer än att femmen går att ta av och på, alla roller går att ta av och på och jag tycker om att leka med ett flertal av dem.


Det blir lite knepigt när man kämpar för att sluta kategorisera folk samtidigt som hbt-världen har fullt upp med att skapa/återskapa egna kategorier att klämma in folk i.
Man sitter och hör folk säga saker som "åh en butch" eller "vilket söt femme" utan att fundera på att det kanske gör folk lika ofrivilligt definierade som när folk säger "kolla ett homo" på gatan...


För vi är ju alla så mycket mer..


En annan jobbig kategori grej är den dikotoma synen på sexualitet. Även inom hbtq världen så är det knepigt att vara något annat än H. Bisexualiteten är helt osynlig. Det enda sättet att visa att man är bi är genom att springa runt med det på en tröja... Suck! Och det kanske inte vore så hemsk, men varför måste folk när de ser en tänka "en flata" kan de inte tänka "en person som tänder på tjejer". För att tända på tjejer är inte uteslutande på samma sätt.


Efter föreläsningen åkte jag och träffade Jeppsican. Vi åt mat och gick runt lite. Mysigt. Typiskt att ens finis läser sommarmatte över pride. Man ser alla människor som står och hånglar och tänker "mutter, mutter, jag vill också".


Efter detta åkte jag direkt till parken där det rådde bemanningskaos då Cissi blivit sjuk.
Stod mitt pass i tältet, F! spelet blir bara mer och mer poppis! Kul. Hade en hel del mycket givande diskussioner, en del tankeväckande, en del där jag kände att jag kanske värvat en ny medlem. Vissa var bara generellt trevliga och intressanta.


Jag träffade lite kvinnor som beklagade sig över F!s sk "vänsterprofil" vilket ledde till ett mycket informativt samtal om vad F! är, hur man tvingas in i politiska fack och varför vissa frågor uppfattas som så vänster. Fick även chansen att prata om hur F! inte kan mätas på höger-vänster skalan eftersom det finns så många fler politiska frågor att mäta med. Höger-väster är ju en skala helt oraniserade enligt två stora grejer: pengar och individ vs. kollektiv tänkande. Men varför kan man inte få se strukturer och se individer med ansvar? Eller varför inte säga att det spelar ingen roll om vi har hög eller låg skatt om vi missbrukar pengarna genom att gynna eller förvärra redan rådande orättvisor vad gäller ex kön, sexualitet eller etnicitet. Det finns helt enkelt andra sätt att tänka och dessa får inte plats på denna skala!


Kondoleans boken för Rita i tältet har varit så fin, folk skriver så vackra saker och det gör bara ont i hela själen av tomheten som hon lämnade efter sig. Jag missar dessutom minnesstunden eftersom jag måste jobba.


Imorgon ska jag på ett jobbmöte innan jag kan börja pridea mig, ska dessutom lösa lite fler vackanser. Suck..


Andra bloggar om: , , , , , , ,


http://intressant.se/intressant
Blogarama

No comments: