Sunday, July 15, 2007

ättestupa snart det enda värdiga alternativet?

Läser om äldreboendet på söder där dementa låses in under natten. Mår så dåligt. Generellt sett så tar vi inte hand om våra gamla ordentligt, jag kan bli så arg eftersom de har betalat hög skatt hela livet och tröstat sig med att de kommer bli omhändertagna på åldernshöst. Om de inte var så dementa hade de nog känt sig ganska lurade av hela systemet.

För grejen är att det inte finns någon garanti för att skatten du betalat hela ditt liv ska användas till det som var plannen när du betalade. Den skatt jag betalar idag bekostar inte min vård utan vården för de som är gamla och sjuka nu. Om skattesystemet och de politiska prioriteringarna förändras kan ingen garantera att någon annan via sin skatt ska finansiera min ålderdom. Det är en lite läskig tanke.

Alternativet skulle ju då vara ett privatsparande av något slag. En värdigålderdoms fond eller dyl som garanterar att du blir omhändertagen på bästa sätt. Men det känns ju lite surt, när man ändå har betalat skatt på varje krona man tjänat. Det är ju inte som att man kan begära pengarna tillbaka om man inte är nöjd.

Jag kan inte påstå att det känns bättre nu när de har sänkt skatten. De sjuka nu är de stora förlorarna, och deras skatt är redan betalad, ett helt jävla liv av slit till ingen nytta. Har de inte gjort sig förtjänta av mer?

Kanske dags att börja kasta sina gamla över stup igen? Det börjar kännas som det mest värdiga alternativet.

läs själv i SvD

Andra bloggar om: , , , , , , ,
http://intressant.se/intressant
Blogarama

No comments: