Monday, July 23, 2007

Ingen mer jazzfesitval?

Hur deppigt är inte det? Själv har jag aldrig lyckats ta mig dit. I år önskar jag att jag kunnat se India Arie men det gick ju inte.. Kunde inte få ledigt.

Anledningen till att man ger upp är att man år efter år går med förlust. Enda sättet för att få det att överleva är att hitta nya finansiärer, kulturförvaltningen ser inga möjligheter till mer pengar.

läs själv i DN

Problemet med att säga att allt ska finansieras privat är att väldigt få saker kommer att bli av, för vem vågar investera i en idé som gått med förlust 5år i rad bara för att det finns ett högt kulturellt värde i att den finns... Suck!

Andra bloggar om: , , ,

http://intressant.se/intressant
Blogarama


3 comments:

Anonymous said...

Tja, tyvärr, allt går inte inte runt. Om folk inte kommer, är det då mitt fel och jag ska betala med mina skattepengar? Kanske jazzen inte längre är så stor att sådana här arrangemang kan gå runt längre.

Hur många går på 1600-tals visaftnar idag 2007?

Var tid har sin sång.

tiarafeministen said...

Fast staten lägger enorma pengar på saker som operan och dramaten. Det finns ändå en slags överenskommelse kring att kulturuttryck ska bevaras även fast de inte är det som konsumeras av de stora massorna. frågan är kanske varför jazzen är så mycket mindre viktig än operan? (och då ska vi minnas att jag äääälskar opera!)

Anonymous said...

Staten får ju iofs. tack vare jazzfestivalen:
* ökad turism, skatteintäkter och övrig ekonomisk stimulans
* stärkt varumärke och höjt kulturanseende i europa
* gratis marknadsföring av staden
* gladare befolkning

För ynka en och en halv miljon kronor. Come on... Att inte stötta jazzfestivalen är att skjuta sig i foten.