Tuesday, July 24, 2007

Homoovänliga företag, nähä?

Det finns en låt med Profesora (fd. miss universum) sjunger "nähä, nähä, det kunde min morsa ha berättat för dig"
Lite så känner jag när jag läser följande artikel i DN, hela världen kryllar av reklam som utgår ifrån att vi lever i heterosexuella parenheter. Allt från försäkringar till semestrar kräver lite extra fix, ingen tänker på att använda ett sexualneutralt uttryck ex att säga partner istället för fru/man, säga föräldrar och barn istället för mamma, pappa, barn mm. Alla bilder av familjer är på sockersöta heterofamiljer som lever upp till alla normer. Inga bilder om försäkringar säljs med lesbiska par som skaffar en bra försäkring tillsammans. Visst är det tråkigt. Ibland undrar jag om det finns delar av näringslivet som helt missat att Hbtq personer konsumerar.

Lite jobbigt när man frågar sin försäkringsbolagsrepresentant om man kan skriva över sin livförsäkring på sin flickvän eller om det måste vara en släkting och det blir helt tyst i luren...

Andra bloggar om: , , , , , ,

http://intressant.se/intressant
Blogarama

5 comments:

Anonymous said...

Haha, hbtq...

Undrar hur många bokstavskombinationer vi har nästa år. Låt mig gissa på att 'p' också kommer att ingå.
Lilla gumman, anledningen till att uttryck som "hon och han" används i vårt samhälle är att 99% tillhör denna normativa grupp

Anonymous said...

Trader - 99%? "Lilla gubben", du får nog ta och kolla upp din statistik lite bättre innan du kommer med idiotiska kommentarer...

Anonymous said...

Jaha, och från vilken respekterad oberoende källa har du din statistik, RFSL?

Anonymous said...

För övrigt, betecknande för er liberala toleransförespråkare att kalla era debattmotståndare för "idioter". Sånt inger respekt!

Anonymous said...

För det första kan man inte komma ifrån att dom flesta människor faktiskt är heterosexuella. Inte konstigt då att reklamare och företagare utgår från det.

För det andra så tycker jag man inte ska lägga sig i andra människors sexuella läggning eller partnerval. Jag upprörs inte av om någon väljer att leva med en partner av samma kön. Jag bryr mig inte. Om exakt alla inte brydde sig så tror jag vi skulle få en bättre värld. Tyvärr finns det vissa som fördömer heterosexuella par och andra som fördömer homosexuella par. Kan inte folk få leva som dom vill utan att andra ska lägga sig i?