Saturday, July 12, 2008

När kvinnor inte fick vara människor..

.. och inte heller barn.

Nu kanske ni tänker er att det kommer en historia om det förflutna, faktumet är att historien handlar om vad som hände i Almedalen på lördagen.

Jag stod och lyssnade på Lars Ohly idag, plus till honom är att han som enda partiledare pratade om europaparlamentsvalet och var tydlig med deras inställning till det. Skönt att inte vara den enda partipolitiska organisationen som kommer ihåg att pratandet om politiken bör föregå den faktiska omröstningen.

Däremot lyckades han groda till det å det grövsta när han pratade om Israel-Palestina konflikten. Han sa att kriget drabbar: männsikor, kvinnor och barn. Jag höll på att sätta i halsen i ren förvåning över att det ens är möjligt att groda så utan att komma på sig själv och rätta det direkt. Blir det måna internt spöstraff? De v-medlemar jag pratade med verkade inte förståvarför jag undrade det. Verkade snarare se det som en miss som lätt kan hända. Käns lite jobbigt.

Vi grodar oss alla, men vilka grodor vi gör och om vi kommer på det själva eller inte vad säger det om oss? Konceptet freudianska felsägningar har ju ändå en poäng, finns det något undermedvetet som ligger och lurar? Och finns det en likhet med felsägningar och grodor?

Såg någon av er yours truly på rapport? Härligt att se lite tiara i TV.

Fick även veta att en bild på mig där jag står och fixar i tältet samtidigt som de fotar Gudrun ligger på ABs hemsida eller blogg.. hittar inte den själv.

Har fått otroligt mycket beröm för mina snygga visitkort under veckan, kul.

Måste återigen sova men ska under morgondagen och framför allt på måndagen försöka sammanfatta veckan med mer analys och mer funderingar.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

http://intressant.se/intressant
Blogarama

2 comments:

Anonymous said...

Det finns bilder på dig påpolitikerbloggen också :)

Anonymous said...

Ja, kvinnor verkar vara någon alldeles särskild variant av människor... Häromdagen skrev DN "Kvinnor och barn dödade i Afghanistan" angående att civila dödats i en attack av USA-styrkor. Just då talades det om runt 20 dödade civila varav två var kvinnor och två var barn, skrev dom. Nu har siffrorna ändrats och det verkar röra sig om 50-60 civila varav en majoritet faktiskt var kvinnor. Men det visste man inte då DN publicerade rubriken. När media nu rapporterar om händelsen så skriver dom ungefär "bland dom dödade fanns kvinnor, läkare och barnmorskor".

Missförstå mig inte: det är en tragedi att kvinnor, läkare och barnmorskor dödas men det är också en tragedi att man verkar göra någon slags människovärdering på det här sättet. Inte många verkar reflektera över det. Du och jag, typ. Och det är en tragedi också det.