Sunday, July 13, 2008

mer än bara helvetesgap eller vad är ett dubbelrum?

Att boka hotell är tydligen inte min starka sida. I Umeå så fick vi en dubbelsäng men en glipa emellan som man gjorde sig illa på hela tiden. Denna döptes som några av er kanske mins till helvetesgapet. Men om det var helvetsgapet vet jag inte vad man ska kalla kvällens sovsituation.

Jag har alltid varit under intrycket att om man vill ha ett rum med dubbelsäng bokar man ett dubbelrum och att om det finns rum med separata sängar så säger dom det när man bokar. Men idag har vi bokat ett dubbelrum på Sjöfartshotellet i Oskarshamn och här har vi ca 80 cm mellan sängarna som inte går att skjuta ihop pga ett väggfast nattduksbord. Suck! Det positiva är att sängarna är otroligt mjuka och att det är ett svanenmärkt hotell. Sätter mitt hopp till att morgonens frukost ska hålla så pass hör klass att min övergripande boendeupplevelse ändå ska vara god.
Vi bråkade lite om detta med sängarna men de hade tydligen bara två rum med dubbelsäng på hela hotellet med mer än 30rum. Sjukt. Om ni spanar in länken så ser ni att bilden på hemsidan är av en dubbelsäng.

Vi begav oss ut för att hitta lite sen middag och hamnade på en grekisk restaurang som heter Akropolis (vad annars?). Otroligt gott, finaste flickvännen fick vad hon påstod var perfekt tillagad kyckling. Själv fick jag den universella vegetariska biffen. Samma biff som vegetarianer sverige över får i sina burgare, skolkök, på restauranger mm mm. Men klyftpotatisen var god, tsatzikin väldigt god och de hade riktiga oliver (alltså inget paprika tjafs utan riktiga kalamatioliver som var fasta och goda). Så helt ok betyg även från min sida.

Trots brett utbud av tv-kanaler har finaste flickvännen lyckats hitta ett i mina ögon genomtråkigt program och jag har satt på hörlurarna till datorn och lyssnar på musik och surfar istället.

Snart dags att koja.

Om det finns någon berest person som läser detta så skulle jag verkligen uppskatta ett förtydligande på vad man har rätt att vänta sig när man beställer ett dubbelrum.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , ,

http://intressant.se/intressant
Blogarama

2 comments:

Morrica said...

Dubbelrum = rum med två sängar, ibland i form av dubbelsäng, ibland två separata sängar, man får helt enkelt fråga varje gång man beställer hur det ligger till.

Anonymous said...

Ett dubbelrum med separata sängar är ett"twin" rum, i allafall i rästen av världen.