Sunday, March 23, 2008

Förslag på kompromisslösning

Det finns en medelväg för allt. Två franska framstående idrottare föreslår att man t.ex. kan bojkotta bara öppningscermonin och visa sitt stöd för mänskliga rättigheter på plats genom att bära band i hoppets färg grönt.
(Visste ni att grönt var hoppets färg? Det hade jag helt missat men känner att det ger ett ytterligare djup till min fina gröna blogg, tiarafeminism sprider hopp!)

Jag kan tycka att det är en ok kompromiss.

citat från DN.se
"Det vore exempelvis intressant om de deltagare som önskar kan bära ett grönt band, som visar deras engagemang för mänskliga rättigheter utan politiska förtecken, under hela OS, skrev Mesnil i ett meddelande till den franska pressen i fredags. "

Som jag tidigare sagt så anser jag att det är politisk, men visst det är inte partipolitiskt och stödjer igen specifik ideologi utöver tron på mänskliga rättigheter. Och så mycket politik borde t.o.m. en idrottare kunna stå för.

Minns jag fel eller var det inte så att en gång i tiden så la man ner alla krigiska handlingar deltagande länder emellan under de olympiska spelen? Det känns som en tradition värd att behålla!
Här kommer lite historik om de Olympiska spelen från Wikipedia.

Dn, Dn, Dn, Dn, Dn, SvD, SvD, Dn, Dn, Dn, Dn, Dn, Dn, Dn, Dn, Dn, Dn, Dn, Dn, Dn, Dn, Dn, Dn, Dn, Dn, SvD, SvD, SvD, SvD, SvD, SvD, SvD, SvD, Svd, SvD, SvD, SvD, SvD, SvD, SvD, SvD
Snabbguider från Dn, 1, 2, 3, 4, 5, 6,

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , ,


http://intressant.se/intressant
Blogarama

1 comment:

Anonymous said...

Denna lösningen känns lite väl "Jag tycker att det som händer i Kina är fel, men jag behöver sponsorpengarna." Stanna hemma hela bunten. Då kommer nog Kina att inse att det de håller på med inte accepteras av alla.