Tuesday, March 18, 2008

kalla mig galen men...

Är det verkligen så orimligt att bojkotta OS under rådande omständigheter?
Jag är visserligen inte ett dugg intresserad av sport, om Sverige inte tar en enda medalj så rör det mig inte i ryggen, om Sverige så tog varenda medalj i hela OS skulle jag fortfarande inte fyllas av fosterlandskärlek och hybris för det är verkligen inte viktigt för mig, det är ju inte jag som tävlar. Jag fattar att det är viktigt för de enskilda idrottarna, deras jobb är att sporta, svettas och ta medaljer. Men för oss vanliga dödliga, varför är det så viktigt??

Kina behandlar och har behandlat Tibet vidrigt hur länge som helst nu, varför är det fel att sätta ner foten? Sport är inte politik säger man. Men vem säger att det är så? I mina ögon är praktiskt taget allt politiskt, att handla ekologiskt är politiskt, att sopsortera är politiskt, att helt ärligt eller för den delen helt oärligt betala skatt är politiskt när det väl kommer till kritan. Det är ändå en fråga om privatideologi (har jag myntat ett nytt begrepp nu??)
Vi har en underlig bild av vad som är politiskt, som om all politik är partipolitik. Men så är det såklart inte.

Nej, Bojkotta för tusan!

Dn, Dn, Dn, Dn, Dn, Dn, Dn, Dn, Dn, Dn, Dn, SvD, SvD, SvD, SvD, SvD, SvD, SvD, SvD, Svd,
Snabbguider från Dn, 1, 2, 3, 4, 5, 6,

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

http://intressant.se/intressant
Blogarama




7 comments:

Anonymous said...

Du är inte bara underbar utan också ett underbarn. Se:
http://bloggarna.se/webedit/ace/aa.asp?sidaid=360#8mar09 och http://alexikina.se/2008/03/16/tibet-ar-inte-myanmar/

tiarafeministen said...

Spännande komplimang, tack.
ja, vad ska jag säga.. Olika bloggar tycker olika, men det är lite lustigt när folk menar att Tibetaner också är våldsamma som ngn slags ursäkt för att inte bojkotta Kina. Det är lite sandlåda, "nej det var han som började", "nej det var han som började" osv. Finns det ingen vettig vuxen som kan säga det som mina mamma brukade säga "det spelar i slutändan inger roll vem som började, det som spelar roll är vem som slutade".

Är det inte bättre att vi säger att vi varken vill ha OS i Kina eller Tibet.. Suck!

Anonymous said...

Ja, lite nyanserad bild vill man ha. Men även Dalai Lama verkar inte så bra som den medier målat upp, betyder inte regimen får göra vad som helst.

tiarafeministen said...

precis

Anonymous said...

"Han som började" osv?

Vad spelar det för roll när tibetaner klubbar ner 15-åriga kinestjejer på gatorna, skär öronen av han-kineser och bränner upp deras affärer och bilar?!

När serberna gjorde liknande grejjer mot kosovoalbanerna var det fan ingen som sa att serbien hade rätt.

Varför är det okay för tibetaner att etniskt rensa ett område med tortyrmetoder? Ett område som ALLTID VARIT KINESISKT dessutom och som ingen regering i världen någonsin ansett tillhöra något annat land än Kina??

Anonymous said...

Glöm inte synpunkter ska basera på kunskap inte bara information. Information kan de andra styra, kunskap måste man själv skaffa efter analys. Jag respekterar dina synpunkter och vill bara ge dig mer information....
http://www.youtube.com/watch?v=uSQnK5FcKas

Anonymous said...

Att angripa civila är aldrig ok, även om man tycker sig vara ockuperat. Det strider mot moral, saväl som folkrätt.

Jag anta att Linnea inte har sett följande bilder:
http://www.youtube.com/watch?v=4Z_prFMROC8&feature=related
och
http://www.youtube.com/watch?v=MiVunJBIGoM&feature=related

Nu har ju Tibet heller aldrig varit nagon självständig nationalstat erkänd av omvärlden, vilket gör diskussionen om ockupation lite förmäten.

Jag hoppas att Kina hanterar detta korrekt, dvs. med harda straff at de som deltagit i upploppen.