Friday, June 12, 2009

Valkampanjs jetlag och sammanfattning

På något vis är jag fortfarande valkampanjstrött. Jag jobbar som vanligt men rent mentalt valkampanjar jag fortfarande. Detta har sina positiva sidor då kommer på smarta grejer vi kan göra inför valet 2010. Detta innefattar allt från slogans till utstyrsel. Som ett exempel kan man ju säga att jag funderar på att om jag börjar måla nu borde jag hinna göra tillräckligt många snygga tröjor så vi alla kan ha samma tryck fast med olika färger så alla inte blir tvångsrosa. Det skulle kräva att jag målade ca 2 tröjor i veckan vilket vore ganska rimligt men kostnaden för alla tröjorna blir ju lite större... hmm.

Hur gick det då för oss, gick det bra eller var faktumet att vi inte kom in en stor besvikelse?
Jag är själv otroligt nöjd. Vi kämpande i motvind hela tiden. Feminism och jämställdhet är sorgligt nog inga heta frågor just nu. Vi hade inte den ilske skjuts som piratpartiet hade eller den starka etablerade miljöprofil som miljöpartiet håller. Varken piratpartiet eller miljöpartiets framgångar är egentligen någon överraskning. Alla var superarga över FRA, Ipred och alla som vill kriminalisera folk som laddar ned film och musik på internet. Efter Pirate Bays dom så var det i mina ögon ingen tvekan om att de skulle komma in. Underskatta inte ett skitförbannat folk.
Miljöpartiets framgångar inte heller de överraskande. Klimatfrågan är het, het, het och vem litar man på att förvalta den frågan om inte det parti som rakt igen alltid satt miljön i första rummet. Det spelar ingen roll att Vänsterpartiet fick bättre betyg på sin miljöpolitik, de har inte det förtroendekapital som Miljöpartiet byggt upp. Man ska aldrig underskatta värdet av ett högt förtroende kapital.

Kanske var det också ett av Gudruns starka kort. Hon har ett stort förtroendekapital när det gäller frågor som handlar om att sätta gubbar på plats när de missbrukar sin makt och alla tror på hennes förmåga att säga ifrån, säga som det är och vara en stark röst.

En större skandal på jämställdhetsfronten kanske skulle kunna putta Fi in i ett parlament. Lite medvind kan räcka långt om man redan har förtroendekapitalet.

Och sen då, var det en "Benny Andersson effekt"? På sätt och vis. Benny visade att vi fanns men mest att en orättvisa i röstningsystemet fanns. Därmed lyftes vi in i ett visst rampljus så folk fick veta att vi fanns, något som media under en lång tid verkat mörka. Men jag tror inte det var Bennys förtjänst att de ville rösta på oss, bara att de fattade att de kunde. Men det är ju också stort. Tack Benny!

Själv längtar jag nu efter valrörelse igen. Riksdagsvalet känns som en fantastisk möjlighet och en chans till att visa att vi inte ger upp i första taget. Det är inte vår grej.

Bli en feminist supporter
Bli medlem i feministisktinitiativ, endast 30-300kr
Visst är det intressant?
Blogarama


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,


Bookmark and Share

1 comment:

Anonymous said...

Det är så härligt för du brinner så för F! och det smittar

stor kram och grattis till alla röster :-)