Thursday, June 18, 2009

Alla ska räddas

En promenad mellan medborgarplatsen och slussen leder till att jag stöter ihop med inte mindre än 5 personer från röda korsets kampanj rädda mammorna. Utöver det springer jag ihop med två personer från GodEl.

Varje dag springer vi på folk från amnesty, Bris, röda korset mm som vill att vi ska lätta på våra plånböcker och ge dem regelbundet stöd. Och oavsett hur mycket jag påminner mig om att jag redan skänker pengar, inte bara till stödorgnisationer utan även till FiRS (pg 30 29 31-1) så får jag dåligt samvete. Alla ska ju räddas men jag kan ju inte rädda alla, det är svårt att acceptera.

Oavsett vem jag stöder så finns det fler som vill ha mitt stöd. Stödjer jag barnen i Sverige via Bris så blir finns det fortfarande ovärldsproblem som skulle behöva stöd genom t.ex. amesty.

Ju längre tiden går och ju mer jag tänker på det ju vettigare känns det att lägga pengar på politiska grupper, i mitt fall Fi. För det är ju de folkvalda som ska leda räddningsaktionen och då gäller det att skapa en plattform för organisationen man tror på att kämpa för den rättvisa som kan rädda många. Sen är det inte fel att dessutom skänka regelbundna eller tillfälliga bidrag till opolitiska organisationer på samma sätt som man självklart ska skänka gamla prylar till second hand som med ideel inriktning. Man ska inte bara skänka dit, kom ihåg att även handla där, det är miljövänligt, det är solidariskt och bra för plånboken.

Så i samma anda som de som står på gatan ska jag be dig göra en investering i den politiska organisation du tror på, det behöver inte finnas autogiro, du kan på din internetbank skapa en regelbunden överföring till organisationen du tror kan rädda flest. Min rekomendation för långsiktig räddning av inte bara mammor utan tjejer som utsätts för könsstympning och kvinnorna som används som slagfält i krig. För alla som lider pga världens envisa vilja att dela upp i två, de som har det bra och de som har det dåligt. Ett samhälle som anser att någon måste vara på botten, för hur ska man annars kunna vara på topp??

Bli en feminist supporter
Bli medlem i feministisktinitiativ, endast 30-300kr
Visst är det intressant?
Blogarama

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Bookmark and Share

No comments: