Friday, June 12, 2009

Snacka om missuppfattning

Efter en lugn dag hemma ger jag mig ut för att äta middag med en vän och möts av dagens metro som ligger och skräpar på sitsen brevid. Där läser jag ve och fasa om att nationaldemokraterna säljer Astrid Lindgren böcker och att Saltkråkan AB inte kan stoppa det.
Vinsten går till att finansiera NDs verksamhet.

Stackars Astrid, detta var ju verkligen inte i linje med hennes arv.

Det finns ingen förståelse från ND om att Astrids budskap och sagor har en helt annan inriktning som man förstår av detta citat
"Nationaldemokraternas partisekreterare Vavra Suk är förvånad över att försäljningen inte uppskattas:
– Astrid Lindgren kan inte föra sin talan, men jag tror att vår politik går i hennes anda, säger han.
Hur Astrid Lindgrens engagemang för barns och flyktingars rättigheter rimmar med ett parti som propagerar för förskolor för ”etniska svenskar” har han inget svar på.
Salktråkan AB känner inte till något juridiskt sätt att stoppa Nationaldemokraternas försäljning."
Det kokar inombords bara jag tänker på det. Jag har sedan barnsben varit världens största pippi-fan. Hon har varit en i mina ögon stark feministiskt förebild, tjejen som klara sig själv, som säger ifrån och som står upp för de svaga. En person som aldrig diskriminerar, alla får vara med. Hon tar ställning för och försvarar barn som blir mobbade och är beredd att ge alla en chans.
Hur detta kan vara samma anda som NDs politik kan jag inte förstå.
Bli en feminist supporter
Bli medlem i feministisktinitiativ, endast 30-300kr
Visst är det intressant?
Blogarama


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,


Bookmark and Share

No comments: