Tuesday, November 11, 2008

Nu går svenska folket i personlig konkurs men pensionssparar friskt

Jag har alltid varit emot alla dessa sms-lån, möjlighet att handla på kredit på Ikea utan problem och kreditkort. Vi lever i ett ekonomiskt system som bygger på konsumtion, vilket inte måste ses som fel. Men man kan inte göra av med pengar som han inte har. Det finns naturligtvis rimliga saker att låna till, hus och lägenheter t.ex. Främst för att de behåller sitt värde. Men resor, hemelektronik och annan lyxkonsumtion? Kom igen!?!

Så nu varnar tidningar och ekonomer för att fler och fler svenskar kommer att gå i personlig konkurs samtidigt som jag i dagens metro läser om att fler och fler unga pensionssparar.
Andliga vägledare och personliga coacher brukar tjata om att leva i nuet och när det gäller ekonomin så kanske det är både sant och falskt. Vi bör leva i nuet med framtiden i sikte. Självklart är det rimligt att pensionsspara även om jag tycker att det bör vara en högre prioritet som ung att t.ex. betala av studielån eller spara till köp av lägenhet, den där första icke-begagnade soffan eller ett körkort. Men man kan inte samtidigt pensionsspara och handla på kredit. Dina sparade pensionspengar kontra den ränta du får betala på dina onödiga lån går inte jämnt ut. Du kan bara konsumera med de pengar du har i nuet och sparar det gör man för framtiden.

Därför kanske man kan trösta sig med att fler och fler köper begagnat, säljer sina onödiga prylar på blocket och på andra sätt värnar om sin privatekonomi.

Sen kan man ju tycka att det borde krävas mindre än en ekonomisk kris för att vi ska sluta överkonsumera nya prylar och börja konsumera miljövänligt. Fast jag är verkligen inte den som ska moralisera över konsumtion. Jag äger mer än 30 par skor varav mycket få är en investering i kvalitet och de flesta är inte det minsta fotvänliga. Men de enda lån jag har är studielån och jag äger inte ett enda kreditkort. Min TV är gammal och inget att skryta med och jag köper gärna prylar på blocket.

Jag pensionssparar inte, däremot sparar jag i blandad kompott, allt från vanliga e-sparkonton till ränte och aktiefonder i olika riskklass. Eftersom jag sparat så pass spritt har mitt humör inte behövt följa börskurvan. Jag har råd att vänta på att mina fonder återhämtat sig eftersom jag har andra säkrare pengar. Nu låter det som att jag har en massa pengar på banken, så är det såklart inte.. Jag jobbar i vården.. Men jag har en liten buffert i tryggt förvar och en liten summa på långsiktig tillväxt. Jag kan lika gärna spara 300kr/mån på ett vanligt låst sparkonto med hyfsad ränta och använda dom pengarna när jag blir pensionär om jag inte behöver dem innan dess. Då vet jag att jag själv har kontroll på mina sparpengar. Med tanke på att stater går in och räddar banker till höger och vänster så kanske det är lika bäst.

Min pappa berättade sist jag såg honom att hans pensionssparade verkade gå åt fanders eftersom företaget som sparade förlorat sin kreditvärdighet. Så nu verkar det som att de inte har möjlighet att betala ut hans pension. Suck.

Jag bara väntar på att någon ska ta sitt förnuft till fånga och berätta att det är frivilligt att ha sina pensionspengar på börsen. Självklart ska de som vill få gambla med sina pensionspoäng. Men för dom som inte orkar, kan eller vill så borde de få slippa. På samma sätt som vi fortfarande kan välja ett vanligt sparkonto borde vi kunna välja att vår inkomstpension sitter säkert mot en stabil (fast kanske lite lägre) avkastning.

Inte konstigt att Lyxfällan är en sån stor program succé, folk gillar tv där de kan känna igen sig även om de inte sitter lika djupt i skiten..

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , , ,

http://intressant.se/intressant
Blogarama

3 comments:

Anonymous said...

Kloka Linnea. Vi har samma inställning till pengar och sparsam konsumtion... lyxhandlingar roar mig inte alls utan jag kan få en kick av att fynda i grovsoprummet, liksom...

Det jag köper är alltid rea och billiga saker och det jag inte behöver ger jag bort rakt av.

tiarafeministen said...

Tack!

Jo, jag älskar rea och att fynda. Jag vet att man "ska" satsa på att köpa små mängder kvalitet men jag gillar verkligen mycket krimskrams bättre än få guldsmycken och jag föredrar många rea tröjor framför två dyra som kommer hålla i 5år.

Nej, det måste gå att konsumera lite av varje utan att världen går under. Man får se på hela sitt liv och se till så att man går på miljö och ekonomi plus i slutändan bara.

Anonymous said...

Låna till lägenheter och hus för att de behåller sitt värde?

En sjysst 2a i sthhlm kostade runt 1/3 årslön för en medelinkomsttagare. Nu 10x årslön. Snacka om bubbla...