Thursday, November 27, 2008

När man sparar pengar på handikappade och gamla..

..så uppstår problem som dessa. Klagomålen på färdtjänsten ökar och ökar. För att spara pengar har "vi" nämligen flyttat beställningstjänsten till bl.a. Moldavien.
De handikappades riskförbund och S ställer nu krav för att få stopp på detta. S vill att avtalen sägs upp om det inte är löst inom 3 månader. Lustigt med tanke på att de satt vid makten när man beslutade att flytta ut verksamheten till att börja med.

Efter att ha jobbat som personlig assistent i mer än 6år så har jag haft mina duster med färdtjänsten. Både enskilda förare och telefonister. Men jag har också träffat helt otroliga förare som verkligen lägger manken till för att göra resan till den bästa möjliga. Precis som inom alla branscher.

Jag kan tycka att det är dumt att flytta ut verksamheten utomlands. Många handikapp innebär talsvårigheter, dåligt förmåga att artikulera mm. Detta ger inte nödvändigtvis personlig assistans. Dessa personer måste kunna ringa och bli förstådda. Och de Handikappades riskförbunds krav att de som inte klarar språket ska sparkas känns bara elakt mot dem som jobbar där. Inte kan de hjälpa att vi valde att spara in lite slantar på att lära dem svenska och sätta dem i ett callcenter?

Jag har däremot svårt att förstå varför det ska hjälpa att själv få välja vem de ska ringa till. Kan vi inte bara leverera verksamhet med hög kvalitet direkt? När man är sjuk, gammal eller utelämnad till assistenter och gode män så kanske man inte hinner undersöka alternativ och välja den bästa kvaliten. Kolla bara på hur många gamla som har kvar telia mm. De vill bara vara trygga och ha bra tjänster inte byta och jaga pris och kvalitet. Marknaden erbjuder massor av intelektuella utmaningar för den som vill göra egna val, det finns inget behov av fler.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Klaga kan man göra på fardtjansten.se
Bli en feministsupporter

Bli medlem i feministisktinitiativ, endast 300kr
Visst är det intressant?
Blogarama


2 comments:

Anonymous said...

Å, detta gissel med färdtjänsten. Jag blir galen på alla missförstånd och dispyter!

tiarafeministen said...

Tror det är svårt att förstå för folk som aldrig sälva stått i snön och väntat på en buss i 20min med en rullstolsbunden som fryser och inte kan göra något.