Wednesday, November 26, 2008

konsten att jobba ihjäl sig...

.. är inget som bör läras ut eller uppmuntras. Därmed inte sagt att folk som visar tidiga anlag för detta stoppas pga brist på förebilder.

Jag har för första gången i mitt liv fått en mer allvalig konsekvens av mitt stressande: Magkattarr. Innan har jag naturligtvis fått feber och yrsel pga stress, sänkt imunförsvar mm. Men detta är läskigare. Så jag försöker slappna av (hur gör man????). Problemet med allt som sägs vara avslappnande ex varma bad, hyra film mm bara stressar upp mig mer. Jag kan inte sluta tänka på allt jag behöver göra. Allt som borde bli gjort men som ingen annan har tid att göra (främst i Fi) och sen blir jag stressad över att jag är så stressad och så fortsätter det.

Jag har alltid haft svårt att dra gränsen mellan när man är för sjuk för att jobba/för frisk för att stanna hemma... Jag brukar för säkerhet skull gå till jobbet. När jag väl är hemma så känner jag mig skamsen om jag lyckas få något gjort, orkar jag det borde jag väll ändå kunna jobba? Så jag ligger mest hemma och försöker leva upp till mina krav på någon som är tillräckligt sjuk för att stanna hemma (halvt döende?)

Familj och vänner har länge tjatat på mig att ta det lungt och jobba mindre. Varnat för att jag när som helst ska gå in i väggen. Jag har trappat ned ett tag men så dyker något upp och jag börjar pressa mig till gränsen av min förmåga igen.

Det kallas för duktig-flicka-syndromet men jag brukar referera till det som rädda världen komplex. Det innebär att allt går före mig. Främst jobbar jag ju för att skapa jämställdhet. Och varje gång någon säger att de tänker göra mindre så leder det till att jag gör mer och mer och mer och mer. Det är en evighetsmaskin.



Har ändå tagit steg för att hindra att min arbetsnarkomani går över styr. I Januari 2008 slutade jag med läsk och koffein. Jag drar även ned på godis och socker. Svårt att pressa sig utan "arbetsnarkomanknark". Tanken är att jag ska somna innan jag går in i väggen..

Tar tacksamt emot avslappningstips och tips på hur jag ska engagera fler personer i Fi så det blir mindre jobb för mig istället för mer.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , ,


Bli en feminist supporter
Bli medlem i feministisktinitiativ, endast 300kr
Visst är det intressant?
Blogarama

No comments: