Thursday, April 03, 2008

Deklarationsdrömmar

Igår kom den äntligen, min deklaration. Jag har haft ångest i flera veckor då jag fått för mig att jag borde få restskatt. Tack och lov hade jag fel.

Precis som varje år när jag deklarerar så slås jag av hur mycket jag måste ha konsumerat. Var har alla pengar tagit vägen, har jag verkligen spenderat alltihopa? Vad har jag köpt och var finns det nu?
Deklarationstider är bra tider för en kritisk reflexion över privatekonomin. Men det brukar inte hålla längre än till maj. Det är bara inse att jag har vissa shopping böjelser som är svåra att stävja. Inget missbruk men ändå... Jag försöker att inte tänka på hur mycket pengar jag kunde ha sparat...

I natt hade jag deklarationsmardrömmar. Jag drömde att jag fick ett mail från ett företag som var mycket upprörda, de hade betalat mig 4000kr för att blogga om sport och nu hade de granskat min blogg och funnit att jag mest bloggade om politik och kultur. Nu ville de ha sina pengar tillbaka. O nej tänkte jag, jag har inte redovisat dessa 4000kr till skattemyndigheten. När jag nästan vaknade kunde jag inte komma på om jag hade fått pengar för att blogga om sport eller inte. Nu när jag är klarvaken inser jag att ingen vid sina sinnens fulla bruk skulle betala mig för att blogga om sport, den enda sport jag egentligen gillar är konståkning... Och några pengar har jag då inte fått!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , ,


http://intressant.se/intressant
Blogarama

No comments: