Ett utmärk exempel på detta talesätt är Amnestys annons om kvinnlig könsstympning. Den gör mig arg, ledsen, upprörd och fylld av kampvilja, allt på en gång. Symboliken med det kvinnliga könsorganet som en ros eller blomma och det onaturliga i att sy ihop den sammanfattar så väl vilket enormt övergrepp kvinnligkönsstympning är.
Läs även andra bloggares åsikter om amnesty, könsstympning, reklam, feminism, välgörenhet, ilska, kamp, solidaritet,
3 comments:
Jag hade faktiskt inte sett annonsen tidigare. Men den är talande, helt klart. Könsstympning är något som måste bekämpas till varje pris! Och det måste göras NU!
Men glöm för all del att i dessa länder är det alltid norm med omskurna pojkar.
Glöm inte att även bekämpa det!
Tack för att du tog upp detta (jag e något år försen men ändå..)
har man ingn internet så...
Manlig omskärelse är inte nödvändigtvis ett kulturproblem på samma sätt utan oftast en hygienisk grej då man i varma klimat kan ha problem med att göra rent under förhuden, massor av män i USA är t.ex. omskurna och det ses som ganska normalt. Det är ofta mer av en hygenisk grej som om det görs rätt inte hämmar deras sexuella eller reproduktiva förmåga.
Men visst ska grundregel vara att ingrepp av det permanenta slaget ska göras i vuxenålder när personen själv kan ta medvetna beslut om sin kropp.
Post a Comment