Friday, January 30, 2009

Veolia överklagar och osäkerheten fortsätter

För bara några dagar sedan så bloggade jag om att MTR skulle ta över tunnelbanan i november. När jag i tisdags var uppe en sväng på huvudkontoret viskades det redan om att ett överklagande var på väg. Och nu är det gjort. Överklagan är inlämnad och man förvånas över exakt hur mycket billigare deras anbud var. VDn Tomas Vallin jämför kostanden såhär:

Det motsvarar lönen för 1000 sjuksköterskor. Vi tycker inte att det är rimligt att skattebetalarna ska stå för detta utan att få bättre kvalitet och service i tunnelbanan, säger Veolias vd Tomas Wallin.

Och visst låter det rimligt om så är fallet. Strategiskt smart att jämföra med sjuksköterskor som är en sådan bristvara i vården. För om du fick välja skulle du ha lite bättre service och punktlighet eller fler händer i vården? SL menar dock att jämförelsen är befängd och att MTR inte alls blir dyrare.

DN skriver ganska kort om saken, kanske för att alla upphandlingar den senaste tiden har överklagats och det inte käns som en så stor nyhet? Corren har inte mycket att tillägga utan köper hela upplägget från TT. Mer sparsmakat kan ni läsa här, här , här , här och här. Metoronline har lite mer att säga. Information om presskonferens hittar ni på newsdesk. SVT har lite mer att säga och där kan man även se klipp med intervju av Tomas Vallin

Jag satt med några kollegor innan upphandlingen var avgjord och funderade. Om Veolia hade vunnit hade de drivit tunnelbanan längre än SL själva gjort.. Kunde de tillåta det? Låter som konspirationsteorier...

Självklart undrar vi också vad Veoliahora har att säga om saken.
Bli en feminist supporter
Bli medlem i feministisktinitiativ, endast 300kr
Visst är det intressant?
Blogarama


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , ,

2 comments:

Anonymous said...

SL säger att det inte blir dyrare än idag. Helt rätt MTRs bud = dagens kostnad för Veolia plus det SL betalar för Tågia. (visst underhåll ingår inte idag). MEN Veolias nya bud är dock 275 miljoner lägre än MTRs. Det måste t.o.m. Björn Holmberg förstå. Vad hade då Veolia tänkt tjäna pengar på i framtiden? Mer incitament och lägre kostnader för underhåll då det vanskötta Tågia ska styras upp och effektiviseras. //Björn L.

Unknown said...

Vad veolia ska tjäna pengar på vet jag ej. Alla som jobbat med upphandlingen uppfattar det som ett vinstförslag. Kanske har de bara ett annat upplägg?? Svårt att veta när man inte själv får läsa och jämföra anbuden. Jag satt med på en genomgång av anbudet från veolia vad gäller internutbildning på vår senaste utbildarkonferens och det verkade väldigt bra, därmed inte sagt att det är bättre än MTR eftersom jag inte har en aning om vad de lovat...