Saturday, January 17, 2009

Svårt att beskriva, svårt att bekämpa

En stor del av feminismen är inte själva motståndet utan också ordfloran. För att precisera problemet måste vi kunna definiera det. Ett av de mest matnyttiga måste vara könsmaktsordning. Ordet säger precis vad det betyder, visualiserar och ger något att kämpa emot. Något att vilja förändra. Samma sak med härskartekniker. Bra tydliga ord. Sätter fingret på ett fenomen som genom ordet träder fram ur skuggorna och blir synligt och därmed möjligt att göra motstånd emot.

Ett svårare ord men ett minst lika viktigt är tolkningsföreträde. Med detta menas att den som har mest makt i situationen också har makten att definera situationen. Den underordnades tolkning gills helt enkelt inte. För att illustrera detta kommer ett urklipp ur en situation som uppstod med en expojkvän (P) (som kallar sig feminist).

L - Jag orkar inte med detta längre, vi måste prata
p - Vad finns det att prata om?
L - Jag mår dåligt av detta, kan vi inte prata om hur vi ska lösa det här problemet
P - Det är du som skapar problem, du vill att vi ska ha problem som vi inte har.
L - ....

I denna situation så tolkade han det helt enkelt som att jag i min lilla problemsökande hjärna hade skapat ett problem som inte fanns och som han inte var delaktig i. Jag kunde lägga fram både bevis och argument men han vägrade vara en del av problemet. Hans tolkning av situationen vägde tyngre än min och det fanns ingen väg för mig att nå fram med. Jag hade två alternativ, lösa problemet själv eller dumpa honom. Inte helt kul med tanke på att jag verkligen älskade honom.

Tolkningsföreträde är svårt just för att personen med tolkningsföreträde kan välja att tolka det som att han (oftast rör det sin om en man) inte har tolkningsföreträde. Oftast hamnar man i synliga fall av detta när det handlar om makt. Människor med makt förnekar helt enkelt att de har makt.
I ett gräl om vem som gör mest hemma kan personen med mest makt helt enkelt påstå att de är jämställda.

Tolkningsföreträde är svårt att beskriva, svårt att förklara och svårt att sätta fingret på. Det finns ingen statistik, inga tabeller eller studier att hänvisa till och personen med makt kan vägra att se det. Att få till en diskussion om detta kräver att den maktstarke parten i diskussionen vill bli jämställd och därför lyssnar.

Så svårt att sätta fingret på, så svårt att motarbeta...

Bli en feminist supporter
Bli medlem i feministisktinitiativ, endast 300kr
Visst är det intressant?
Blogarama


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , ,

No comments: