Sunday, August 17, 2008

Stockholm luktar disktrasa

Dagen börjar med hög ambitionsnivå, frukost på café string med Jaanus, som jag träffar allt för sällan. Vi ska mötas vid medborgarplatsen för sampromenad. Jag kommer upp mot björnsträdgård och möts av en sur och unken lukt. Jag tänker att det är själva stationen som luktar då den alltid är fylld av alkisar så fort det är regn, kyla eller blåst. Men nej, jag försöker gå ifrån lukten men det går inte, jag tvingas inse att det är staden som luktar. Några timmar av måttfullt regn har fått staden att lukta som en gammal disktrasa, som när man lagt blöta handdukar i tvättkorgen och sedan lagt torr tvätt ovanpå, som gammal trådmopp i skolans städrum.

Stockholm utnämnde sig lite hybrisartat till The Capital of Scanidinavia, men gjorde de det för att de kände att vår stad är så smutsig att den kan konkurera med världen stora städer??

Det ligger skräp överallt, blött papper, cigarettfimpar och jag vet inte allt. Vi är vidriga, äckliga. Som bortskämda tonåringar som går runt hemma och lodar medan en stackars förälder plockar upp efter dem, så beteer vi oss. Skillnaden är att det är våra skattepengar som går åt för att städa upp skiten.

Suck.

Jag är verkligen ingen landsorts romantiker men man ska ha klart för sig att när det regnar på landet luktar det gott. Till och med blöt asfalt luktar gott.

Men vad ska man göra då (utöver att städa och utdela spöstraff för allmän nedskräpning)? Jag funderar på om det skulle göra skillnad om vi hade mer växter i staden, nu menar jag inte nödvändigtvis parker utan balkonglådor, om alla affärer ställde ut stora krukor med blommor, ljung eller buskar utanför sina butiker. Skulle det hjälpa?

Något måste göras. Stockholm är ingen turistvänlig stad, Stockholm är en turistvänlig soptipp med goda shoppingmöjligheter. Morr.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

http://intressant.se/intressant
Blogarama



No comments: