Thursday, January 17, 2008

om service, servicemind och dricks

Jaha, skulle ha en trevlig kväll med min käresta och vi väljer att gå ut att äta, men vi borde valt en annan restaurang.
Först blir vi placerade vid fönstret där det drar kallt, vi ber att få sitta någon annanstans och byter därmed också till en annan servitris.
Vi beställer och väntar sedan i en evighet, jag får in fel förrätt och sedan får vi in en huvudrätt med kött istället för den vegetariska som vi beställt, därefter få vi vänta ytterligare 20min innan vi får vår mat.
När vi ber att få vår dessert dröjer även detta, när jag frågar varför säger servitrisen att hon gjorde fel först så att efterätten såg ut som något som kommit ur någons baksida. Inte direkt vad man vill höra innan när man äter.

Under hela kvällen hör vi personalen tjata på varandra, ha hetsiga diskussioner och gnälla och ha sig. Detta inte bara för att vi satt nära köket utan för att de fortsatte prata ute på golvet.

Själva inställningen till service var ur balans, jag pikade om tiden vi fått vänta, att man hörde hur de pratade osv men det gav ingen reaktion.

Så då kommer frågan om dricks, när ska man ge dricks egentligen? Jag brukar vara ganska generös med dricks när jag är nöjd, i sommras var vi på en restaurang i London där maten var så god, personalen var så trevlig och de verkligen gav "det lilla extra" att vi dricksade typ 50%.
Men idag kände jag inte för att dricksa alls... Det blev lite, men verkligen i underkant.
Tror inte jag kommer gå dit igen.

http://intressant.se/intressant
Blogarama

2 comments:

Sara said...

Usch det där lät ju inte som en trevlig middag :(

tiarafeministen said...

Nej, men tack och lov var sällskapet fantastiskt! =)