Tuesday, April 17, 2007

koffein

Idag intog jag min första dos koffein vid 12tiden. Det är sent för att vara jag.
Jag dricker sällan kaffe, min stressmage orkar inget med så mycket syra. Oftast blir det cola, inget light tjafs utan en riktig sockerbomb. Jag har inlett cola-avvänjning vid många tillfällen men aldrig lyckats. Kombinationen koffein/socker är svårslagen.

Oftast drar jag ner i en månad, kanske t.o.m. lyckas lägga av helt innan jag faller tillbaka. Anledningen till att jag faller tillbaka är alltid arbete, betalt eller ideelt.

Detta är en av anledningarna till att 6h arbetsdag är ett så viktigt politiskt krav. Folk pratar gärna om fettma och hur skadligt det är och de skyller alltid på att vi rör oss mindre och sitter mer. Sällan pratar vi om hur vi löpandeband äter godis för att ens orka jobba och prestera i den takt vi förväntas, för att orka verka pigga och glada när vi sovit dåligt och arbetsplatsens syre aldrig räcker. Vi dricker cola, kaffe med socker eller svart te med socker framför datorn på jobbet utan att någon blinkar. Att missbruka socker och/eller koffein är inget vi reagerar på, det är allt för vanligt.
Men varför måste vi orka då? Eller skapa en massa nya jobb för att sysselsätta alla arbetslösa istället för att slå två flugor i en smäll genom att dela på jobbet? Om vi genomför 6h arbetsdag kommer fler få jobba samtidigt som vi blir fler som delar på bördan.
Detta i kombination med en flexibiltet där man kan välja att jobba 6hx5dagar eller kanske jobba längre pass men bara 3 eller 4 dagar per vecka lite beroende på vad som funkar i ens liv och på ens arbestplats. Jag skulle lätt välja att jobba 10hx3dagar minst varannan vecka om jag fick välja.
Och om man som chef ser hur ens arbetstagare knarkar koffein och socker för att kväva gäspningarna kan man föreslå kortare men fler dagar som alternativ till missbruket. För att inte tala om att vi får mer tid till att röra på oss.

No comments: