Thursday, April 05, 2007

Detta med påsk

Påsk, återigen en mystisk religös högtid som väldigt få firar av religösa skäl.
Har ni sett Svenska kyrkans reklam med kycklingen och ägget med texten "livet segrar"? Någon (mins inte vem) påpekade det paradoxala i att låta en nyckläckt kyckling med skalet i bakkgrunden vara ett påsktecken. "Livet segrar" under den helg där vi smaskar i oss flest kycklingfoster på hela året! Sjukt! (nej, detta är inte vegetarianpropaganda utan ett helt korrekt påstående, vissa vill kanske komplettera med att vissa ägg inte är befruktade och bör benämnas hönsmens... dom har helt rätt)

Jag misstänker att reklamtyperna bakom reklamen inte tänkte på detta när de "kläckte" sin idé (haha, världens sämsta ordvits) men såhär i efterhand måste de ju vara lite fundersamma...

Frågan är om tro ens är något man kan sälja genom reklam? Varför vill kyrkan sälja sig och till vem? Reklam generellt har funktionen att få oss att tro att vi vill ha och/eller behöver saker vi varken behöver eller vill ha och oftast så sitter vi där i efterhand och känner oss lurade och blåsta. Om vi inte redan under reklamen känner oss idiotförklarade, vilket också är mycket vanligt. Betyder kyrkans satsning på reklam att de äntligen fattat att kristendom varken är något vi vill ha eller behöver?

Säljer man inte tro genom att visa att det finns något att tro på? Alltså med fakta och övertygelse, med egen tro, inte snajdiga affischer med fyndiga slogans.

4 comments:

Anonymous said...

Hej, Tiarafeministen - jag går in i bland och kollar din blogg, men vet inte om jag skrivit något någon gång.

Har din adress via feminetik.

Du skriver bra - och jag tycker att det är bra att de som har tid och ork engagerar sig, svårare när man är ensamsående med barn tex. Även om det kanske är just deras röst som skulle behöva höras i talarstolen.

Jag har et litet påpekande angående ägg.
Inga av de ägg som du hittar i handeln är befruktade.

Alla ägg är hönsmens.

Inte ens de frigående hönapönorna får gå på dejt med tuppeluppen.

När det gäller frigående hönor på landet, där man har tupp så kan man misstänka att det handlar om befruktade ägg. Och att den som äter dessa gör sig skyldig till avbrutet havandeskap - abort.

Vilket en ganska paradoxal tanke - när det gäller kyrkans reklam, och många fundamentalistiska personers syn på abort.

Mikael said...

Hej hej hallå!

Jag kan bara hålla med dig om ditt inlägg om böcker. Vad roligt det skulle vara!

Läsning skadar, har jag hört. Det kan vara roligt...

Påsken är ett läskigt event, jag skyr ägg och gula fjädrar som pesten och sitter istället inne med min tv-tittande bästis och min tjocka kisse och pluggar statsvetenskap. Det är roligt också!

Glad påsk!

Anonymous said...

Haha.. ja kyrkan borde väl göra reklam för återuppståndelse istället. "Nu endast 399 kr!"

Grymt skön färg du har hittat på sidan. Det blir liksom grönare och grönare på din sida :)

tiarafeministen said...

Lenak: detta med hönsmensen är ju otroligt intressant. Hörde en historia när jag var liten, lite av en råttan i pizzan såklart, som handlade om en person som hittade ett halvvuxet foster i ett butiksköpt ägg.. Uhäää!
Antingen så är det en skröna eller så är det kanske roten till varför man nu endast kan köpa hönsmens i butik och inga foster...

mikael: stadsvetenskap bättre än ägg, vilken slogan =) kanske du kan sälja till instiutionen?

Veronica: klart det blir grönare, allt är ju grönare på min sida!

återuppståndelse på rea, vilken affärside! jag älskar det!! Påskerbjudande: två återuppstår betala för en.
Eller; om din farbror återuppstår slänger vi in hans fru utan extra kostnad...

Glad påsk på er alla