Friday, September 12, 2008

Den sista kvinnan från Ur

Igår läste jag boken den sista kvinnan från Ur av Anita Goldman. Jag älskar att läsa romaner baserade på bibeln. Det är intressant och samtidigt på gränsen till att häda.
Boken hade ett otroligt läskigt driv som endast bröts upp av de böner till/monolger till Gud som då och då dyker upp. En sån där bok som man ganska snart får en fysisk upplevelse av att läsa. Läskigt!

Det är även en otroligt jobbig läsning med genusglasögon. Sara från Ur tror fortfarande på hedniska gudar och vill inte foga sig under Guds hårda och oförsonliga lag. Gud straffar henne med barnlöshet. Inte fören hon ger upp, blir nedbruten till stof låter Gud henne föda barn. Guds syn på kvinnan är verkligen att hon ska tiga och ta emot, i allt foga sig efter sin make. Under vissa delar mår jag fysiskt illa. Historien i sig kunde jag ju redan, den har hon inte ändrat i, hon har bara gjort figurerna mänskliga och det gör att man aldrig lider av att veta hur det slutar.

En annan författare som på ett underbart sätt tar sig friheter mot bibliska figurer är Marianne Fredriksson. Jag gillar verkligen Enligt Maria Magdalena, detta var den första boken jag läste av henne och den visar en otroligt mänsklig Jesus som har lustar och kval och som inte alls tycker om att behöva offra sig för mänskligheten. Maria Magdalena framställs ju ofta bara som en fallen kvinna som räddats av Jesus, men här blir hon Jesus älskarinna och framställs som en vettig människa, inte alls klandervärd.
Marianne Fredriksson har även skrivt böcker om Adam och Eva, Noak mf, min favorit var alltid Noreas saga. Men de är alla bra.
Marianne Fredriksson har också ett sätt att skriva som jag reagerar rent fysiskt på. Det sätter sig liksom i ryggraden och gör det omöjligt att sluta läsa. Böcker som påverkar mig på detta sätt behöver inte vara av god kvalitet eller något jag sedan skulle rekomendera andra att läsa, det är snarare något i hur man skriver som gör det...

Nu är jag lite sugen på att läsa Anita Goldmans bok Guds älskarinnor

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , ,

http://intressant.se/intressant
Blogarama


No comments: