Sunday, August 16, 2009

När nej slutade betyda nej...

Blir illamående av kammaråklagaren som menar att våldtäckt utan våld verkar orimligt.

Denna formulering av sitt försvar gör mig extra kräkfärdig:
Man brukar ju säga att ett nej är ett är nej och det kan jag ju i och för sig hålla med om. Det är naturligtvis ett allvarligt brott mot en gentlemannaregel att inte acceptera det. Men det är inte värt två års fängelse.

Vad i hela friden. Sedan när antas kvinnofriden vila på en grund av gentlemannskap? Om vi ska enas om något låt oss då börja med att gentleman idealen för längre sedan är döda. Män strävar inte efter ridderlighet och samhället vilar verkligen inte på dessa värderingar. Visst finns det folk som är mer benägna att hålla upp dörrar än andra men vad säger det? svar: ingenting.

Bara för att man befinner sig i en relation betyder ju inte det att man är trygg och jämställd och att man vågar göra motstånd. Hur ska man se det om en kvinna lever med en man som slår henne. Är hennes rädsla för att göra motstånd då hennes nej ignoreras inte ett tecken på att det outalade hotet om våld försätter henne i en situation där hon blir våldtagen utan våld?

Grundantagandet han gör måste ju ändå vara att sex mot sin vilja "inte är så farligt"... Kvinnor som anmäler män för våldtäckt inom relationer kanske bara är gnälliga??? Tack och lov har motreaktionerna varit många och argumentationen bra. Det känns så bakåtsträvande så jag får magknip, kanske lika bra att återinföra mannens rätt att ha sex med sin fru oavsett vad hon vill... Kräk!

Nej, obligatoriskt genusperspektiv på juristlinjen och fortbildning för alla domare och åklagare samt deras gelikar. NYSS!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , ,

Bli en feminist supporter
Bli medlem i feministisktinitiativ, endast 30-300kr
Visst är det intressant?
Blogarama

Bookmark and Share

6 comments:

Anonymous said...

kunskap är makt!
http://www.asiktstorped.se/2009/08/16/till-rolf-hillegrens-forsvar/

Juristen said...

Instämmer med föregående talar. Du verkar dåligt påläst i ämnet och kanske vore det då bättre att inte uttala sig alls!?

tiarafeministen said...

Eller så kanske jag bara är av en annan uppfattning. Även med citatet i sin helhet i minne.

Anonymous said...

Jag har lidit i 35 år av min s k "sexdebut" som var allt annat än frivillig, men helt utan våld; jag blev paralyserad av skräck!! Min pojkvän respekterade inte mitt NEJ utan "tog för sig" när jag låg och sov. Med tanke på alla terapitimmar och kostnaderna för denna + förlusten av tillit och en hämmad sexualitet så är 2 år ett skämt!! Kasterering med rostig sked vore mer passande!!
Ni som inte fattar det kan gå och förorena närmsta vattendrag!!
Hejja Linnéa!! //Loppan

meta said...

Jag är fortfarande alltför upprörd för att skriva något om denna vansinnigt mansgrisiga åklagare.

Abilene Home Theater said...

Nice bllog you have