Saturday, August 22, 2009

skolstarten är inte för alla..

Medan folk i vårt avlånga land väljer block och pennskrin till skolstarten och papper till bänken, samtidigt som vi plastar in nya böcker finns det massor av barn som inte får gå i skolan. De flesta av dem är flickor.

Jag blev tidigare i veckan kontaktad av Action Aid, de undrade om jag ville hjälpa dem att lyfta deras projekt för skolbarn på Haiti.

Jag är en stor fan av Action Aids arbete, jag köpte till och med några av mina julklappar från dem. Där var konceptet att man gav bort pengar i andras namn och de fick ett roligt certifikat/kort som tack. Jag köpte skolböcker till pappas flickvän, Pappa fick en get och på grund av det fick barn skolböcker och en familj fick en get. De behöver ändå inte en pinal till så då är det mycket bättre att ge ett bidrag till deras karma-konto.

Projektet nu riktar sig till flickor i Haiti som inte har råd eller möjlighet att gå i skolan. Dels finns det avgifter som måste betalas men familjen förlorar inkomsten av barnets tiggeri. Kortsiktig överlevnad går ju alltid före långsiktigt framtidsbygge, det finns ju ingen framtid utan överlevnad. Men denna hopplösa sitiation vill Action Aid lösa med kampanjer och stipendier. Arbetet är seriöst och långsiktigt, eleverna kommer ex få yrkesvägledning så att de kan se sina framtidsmöjligheter.

Ni kan läsa om kampanjen här.

Rent konkret så handlar ju detta om pengar, era pengar alltså. Genom att ge Action Aid 250kr kan de köpa skolböcker för ett helt år. Detta är bara ett exempel på hur era pengar kommer att användas.

Så varför rekomenderar jag Action Aid av alla liknande organisationer? Främst för att de fokuserar på att hjälpa de mest utsatta dvs kvinnor och flickor och de gör det inte genom att dela ut mat utan genom att ge dem utbildning och möjlighet att klara sig själva.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , ,

Bli en feminist supporter
Bli medlem i feministisktinitiativ, endast 30-300kr
Visst är det intressant?
Blogarama

Bookmark and Share

1 comment:

Clarence Price said...

Thanks for sharingg this