Friday, August 28, 2009

Jag vill inte låna era pengar

Nu har jag fått nog!!! Jag får brev, mail, sms, tidningarna jag prenumererar på har låna pengar foldrar i sig. Hemsidor, affischer och radioreklam försöker få mig att låna. Tv-reklamen tjatar och alla online-katalogföretag försöker få mig att låna lite snabba pengar. Till och med min bank som borde uppmuntra mig till sund ekonomi försöker få mig att låna eller använda krediter.

Vart jag än handlar och vad jag än köper erbjuds jag att ta det på avbetalning.

Sinnesjukt är vad det är. Folk pressas av samhällets föreställningar till att köpa saker de inte behöver och när de inte har råd med dem erbjuds de lån efter lån för att köpa det ändå.

Folk som inte har det bästa ekonomiska omdömet tar fler dåliga lån än de kan klara av och sitter sedan med skägget i brevlådan medan kronofogden säljer deras prylar.

Det är dags att reglera lånemarknaden och sprida en anda av ekonomiskt tänkande genom denna köpgalna befolkning.

Kom ihåg: om du kan köpa den nu och betala tillbaka under 3 månader kan du också spara i 3 månader och sedan köpa den!
Bli en feminist supporter
Bli medlem i feministisktinitiativ, endast 30-300kr
Visst är det intressant?
Blogarama




Bookmark and Share

No comments: