Saturday, November 03, 2007

Nordea tar ett första steg mot ansvarstänkande

Nu ska nordea ta mer ansvar för etiken i sina fonder. För oss som länge har sparat i etiska fonder fria från tobak, vapen, porr och barnarbete känns det som ettt steg i rätt riktning. Men samtidigt så talar de om att ta det långsamt och tänker inte sluta handla med aktier i tobak, vapen och alkohol. De vill inte omedelbart ta ansvar utan säger sig vilja förändra företaget.
Jag måste erkänna att jag är skeptisk. Tror nog det är bättre att vara hårdare, sälja tydligare och istället säga att man kan tänka sig att investera igen när de skärper sig.
Men jag är redo att bli övertygad om motsatsen.

Även om jag är kritisk till dessa pyttesteg så måste det ju erkännas att inga andra banker ens verkar ha knutit skorna för att bege sig i samma riktining. Kanske kan detta ge dem eld i baken.

Men för oss som har högre krav än såhär gäller det att hålla sig till etiska fonder.
Kolla in etiska fonder från nordea, swedbank (som jag själv sparar i, jag gillar deras urval), SEB (som får minus poäng för att det är sjukt svårt att hitta info om deras fonder).
http://intressant.se/intressant
Blogarama

Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , , , , ,

No comments: