Monday, July 13, 2009

Konsten att jobba gratis men se ut som ett proffs

Veronica svärd bloggar om hur hon sliter med att vara pressansvarig (och så mycket mera för Fi) samtidigt som hon försörjer sig på ett heltidsjobb och de förväntningar som finns på Fi att vara som alla andra partier trots att vi inte har deras resurser.

Det är ett oerhört tänkvärt inlägg och det fick mig att tänka på hur folk inte i sin vildaste fantasi kan föreställa sig att ingen i hela Fi är avlönad. Alla försörjer sig på att göra något annat. Om man ser det ur det perspektivet så kan man ju bara förundras över hur i hela friden vi lyckas med så mycket som vi gör, hur vi hinner.
Folk utan tidigare erfarenhet sitter och skriver artiklar och pressmedelanden, kämpar i motvind på alla tänkbara sätt.

Jag som varit med sedan det började har säkert jobbat snitt 60% med Fi, utan att få en krona för besväret. Inte för att Fi är snåla utan för att det inte finns några pengar. Förutom att jag inte får betalt för min tid betalar jag även för att organisationen ska finnas och synas.

Utöver medlemsavgiften 300kr så sätter jag varje månad i 250kr på FiRS plusgirokonto. Jag tillverkar smycken, prylar, banderoller mm och står själv för materialkostnaden.
Nu inför pride så är jag inredningsansvarig för tältet. Jag har redan lagt över 1000kr på textilfärg, tyg, tråd mm för att inreda och göra fint. Jag sitter på kvällar och nätter och målar och syr för att bli klar. Allt detta för att det inte ska synnas i vilket underläge vi befinner oss i relation till de andra partierna.

Vår fattigdom får talas om (som nu) men aldrig märkas, aldrig synas. Vi måste hela tiden leva upp till de förväntningar som ställs på etablerade partier på stadsbidrag. Partier med avlönad personal, anlitade pr-konsulter och reklambyråer. Med möjlighet att trycka oändliga mängder fyrfärgsfoldrar och betala för att få dem skickade till era brevlådor. Får ni en Fi folder i brevlådan kan ni vara säkra på att en medlem på sin fritid lagt den där. Ett postutskick vågar man inte ens drömma om. Tv reklam eller för den delen radioreklam känns som en utopi.

Det kostar att ligga på topp, speciellt om det är man själv som betalar. Men vi kämpar på fattiga i materiella ting men rika i tankar och visioner. Vi har passion och glöd som få andra organisationer på den politiska kartan.

Bli en feminist supporter
Bli medlem i feministisktinitiativ, endast 30-300kr
Visst är det intressant?
Blogarama


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , ,




Bookmark and Share

2 comments:

Anneli said...

Hejja Linnéa, friskt humör! Fi-banderollen hänger utanför!!
Du är så himla duktig Linnéa och jag är jättestolt över dig!! Du och de andra Fiorna gör ett hästjobb!! Stor kram och blöt puss!! //Moderskeppet.

tiarafeministen said...

tack mamma =)