Tuesday, July 07, 2009

"det är ju så bekvämt med könsroller"


Hittade denna bok i en bekants bokhylla. Han hade för en tid sedan fått den av en vän... Jag kan inte avgöra om det är menat som allvar eller parodi. Har därför lånat hem den för Genusanalys. Min väns mamma var där och erkände att ett av problemen i att förändra könsrollerna är att de inom relationer är så bekväma. Alla vet vad som förväntas av dem och allt flyter på. Problemet är så klart konsekventserna i resten av samhället och maktbalansen i relationen. Enligt boken är allt jag behöver för att påbörja min väg mot äkta manlighet denna bok och en bra hammare. Vi får se om den kan göra man av mig eller inte...

6 comments:

meta said...

Nja, du behöver ett gäng motordrivna verktyg också. Som skruvdragare, borrmaskin, vinkelslip och rakapparat. Eller kanske inte det där sista. Riktiga Män rakar sig nog med hyvel. :/

tiarafeministen said...

Kan man inte raka sig med vinkelslipen??

meta said...

Det går säkert att raka sig med vinkelslipen.

... aha, det är därifrån idealet "kantig haka" kommer ifrån!

Morrica said...

Jag äger redan en bra hammare. Sanningen att säga äger jag tre stycken, av olika modell för olika syften. Gör det mig tre gånger så manlig, eller gör det mig kvinnlig att jag föredrar verktyg som fungerar optimalt i sammanhanget?

Anonymous said...

Den boken är underbar ;-)

tiarafeministen said...

Meta: Gissar att sambandet mellan hak-ideal och vinkelslip nu är kartlagt.

Morrica: Jag har 2 hammare, båda har knappt använts och jag är i dagsläget en ganska usel man, antagligen eftersom jag inte haft boken innan som då ska vara den magiska ingridiensen för att bli en riktig man.

Maria: underbar ja, men är det allvar eller skämt?