Saturday, July 04, 2009

Almedalen på avstånd

Det finns två sätt att uppleva almedalsveckan man kan 1) åka dit och uppleva den i realtid eller 2) se den på tv/svtplay/tidningarna på nätet.

När man som jag åker hem för tidigt så försöker man dröja sig kvar via alternativ 2 men jag måste säga att de två varianterna har mycket lite gemensamt med varandra. I media handlar allt om partierna och bara om moderpartierna. På SVT-plav så kan man se alla partiledarnas tal, men de man inte får se är vilka som släppt upp sina ungdomspartier på scen för att dela talartid och vara med och sätta agendan. Istället är de sändningarna kortare.

Är det konstigt att ungdomar är så ointresserade? Jag försökte till och med söka på de olika ungdomsförbunden och då fanns det endast inslag att se om ung pirat, CUF och SSU.. Inget av detta var relaterat till almedalen utan det var bara en massa gamla klipp...

Inte heller får man en bra bild av all den opinionsbildning och folkbildning som pågår. Inte konstigt att vanliga soff-svenssons ser almedalen som en poltiskankdamm, det är ju så den framställs.

Suck och Morr!

Bli en feminist supporter
Bli medlem i feministisktinitiativ, endast 30-300kr
Visst är det intressant?
Blogarama


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Bookmark and Share

1 comment:

Anonymous said...

Å, vad jag önskar jag hade varit på Almedalsveckan, men uppriktigt sagt verkar det så omständigt att hitta någonstans att bo som inte kostar en förmögenhet.

Så mycket roliga seminarieum och människor att träffa- även om jag var glad att jag inte var där under värmeböljan för då orkar jag ingenting.

Ha en fortsatt underbar sommar och var rädd om dig. Kraaaaam