Saturday, December 22, 2007

julstress och paketnojja

Jultomten har för länge sedan lagt ned alla försök att ge barnen julklappar, de är för många och för dyra. Lotten har därför fallit på familjen att köpa dessa julklappar. Tomten har fått ett bra jobb på coca-cola och tjänar mer pengar än någonsin tidigare.

Presenternas funktionalitet och nytta bör ifrågasättas. Data och videospel, konstiga prydnadskatter, tavlor som ingen vettig person skulle hänga på sin vägg. Te och doftljus som luktar "jul".

Personligen försöker jag köpa presenter som antingen är nyttiga eller utbildande. Böcker i stora mängder blir det, kläder i en viss utsträckning, gärna något hemstickat, hemsytt, hem textilmålat eller hempärlat. Viktigast är att det är individanpassat, jag avskyr när folk ger en grejer som de borde veta att jag aldrig skulle använda. Ett år fick jag en sån där lite portmonäliknande grej som man kan vika ut till en kasse, vad i hela friden ska jag med det till? Skulle jag visa mig på stan med en sådan? Knappast! Utöver det så var den såklart i ett gräsligt mönster. Suck!

Det finns en anledning till att jag jobbar hela julhelgen...
http://intressant.se/intressant
Blogarama


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

1 comment:

Anonymous said...

Jag köper inga julklappar längre alls.

Och jag är världens svåraste person att köpa presenter till eftersom jag ofta blir besviken på dels

a. att jag får något jag inte gillar
b. att jag gör den som gav presenter besviken då jag inte KAN ens låtsas att jag blir glad och c. jag blir förbannad över att någon sätter mig i den rävsaxen.

Jag har eldat upp presenter jag inte gillat. Totalt ouppfostrad.

Blir glad över sf-biljetter, delikatesser som god olivolja eller body butter från body shop ;-) Prylar däremot är no no no no.

önskar dig iaf en Riktig God jul!