Wednesday, October 26, 2005

Ang vårdeländet

Är vårdcentralerna verkligen intresserade av att gör människor friska?
Jag drog i somras på mig en förkylning av det mer besvärliga slaget, en influensa kanske? Vad vet jag? Efter en veckas sängliggande behövde jag ett läkarintyg. Sagt och gjort så masade jag mig hostandes upp till vårdcentralen.
- ’Hej och hå, du har en virusinfektion, vila en vecka till, ta ett blodprov, här är ditt intyg, det blir 140kr tack!’
En vecka senare tog jag mig samman och återgick till skola och jobb. Mådde fortfarande dåligt men tänkte att det kanske berodde på att jag legat still i 2 veckor utan motion, sysselsättning eller dyl. Jag hade ändå inte råd att vara hemma längre! Några veckor senare mår jag fortfarande inte bra. Återigen hasar jag mig till vårdcentralen.
- ’Hej och hå, nytt blodprov, du har ett virus, vila så blir det bättre, det blir 140kr, tack igen’. Efter ytterligare några veckor mår jag fortfarande inte bättre. Mitt tillstånd omöjliggör ett normalt liv. Jag orkar inte sköta mitt skolarbete och sover dåligt. När jag sitter där på vårdcentralen och hör mitt tredje ’ du har ett seglivat virus’ tänder jag till och förklarar att det måste vara något annat för virus är inte så jävla seglivade. För att slippa bråk gör dom ett näsprov och skickar hem mig. Två dagar senare ringer dom.. ’jo, det är så att du har en bakterie i halsen, om du fortfarande har besvär så kan vi skriva ut lite antibiotika’. Tack för den, det är antagligen samma bakterie som har härjat i min kropp hela sommar/hösten. Varför undersöker man inte en patient ordentligt direkt? Sparar man inte i längden tid och resurser på detta sätt? Det är varken tids, kostands eller lidande effektivt att förfara på detta sätt. Vården är i dagsläget under all kritik. Policyn borde vara: ’hellre ett prov för mycket än ett för lite’. Jag har tröttnat på att betala 140kr för att få höra att dom inget kan göra och att jag ska tiga och lida. Inte får man vara hemma och lida heller, det ska tydligen jobba och slita samtidigt som man vilar och tillfrisknar.

Skärpning vårdcentralen, jag vill bli frisk nu!

No comments: