Tuesday, October 12, 2010

Kristendom särställning i skolan? Hur mycket mer bakåt ska vi sträva?

Att jag drabbas av vardagsilska är ingen nyhet men detta fick mig verkligen att gå i taket, att låta kristendom ha en särställning kommer ju verkligen ge oss de toleranta, mångkulturella, ickediskriminerande samhälle vi vill ha?!?

Sist jag kollade var religionsundervisningen i skolan ett ämne där intresset är stort, nyfikenheten i min klass var stor, antagligen för att de flesta inte hade någon egentlig religion att tala om. Men ska man nu tala om kristendomen så borde fokus ligga på hur kristna värderingar fortfarande påverkar vår världsbild och moral och ge elever förutsättningar för att ifrågasätta det! Jag tror det med fördel skulle kunna ligga mer fokus på hur lika många stora världsreligioner är i sina skrifter och sedan fundera på hur tolkningar kan skapa så stora skillnader..

Bli en feminist supporter Bli medlem i feministisktinitiativ, endast 30-300krVisst är det intressant? Blogarama

Bookmark and Share

No comments: